PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (PwC) har valts för att genomföra reformen av FPA:s förmånshandläggning | FPAGå till innehållet
Meddelande

PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (PwC) har valts för att genomföra reformen av FPA:s förmånshandläggning

Publicerad 22.4.2025

För att verkställandet av den sociala tryggheten ska löpa smidigare förnyar FPA sina förmånssystem och de tjänster som systemen ger möjlighet till och som ingår i målbilden. FPA har genom konkurrensutsättning valt PricewaterhouseCoopers Business Services SRL som sin strategiska partner för att genomföra den här reformen. 

FPA har valt PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (som teknik Salesforce) för att genomföra en omfattande reform i syfte att utveckla sina förmånssystem och de tjänster som ingår i målbilden. Tillsammans med PwC kommer FPA att förnya informationssystemen för förmånshandläggningen samt plattformarna och tjänsterna för elektronisk ärendehantering, kundrelationshantering och dataöverföring före år 2032. Utifrån jämförelsepriset är upphandlingens värde beräknat på10 år uppskattningsvis 589 miljoner euro.

Upphandlingen är en del av FPA:s utvecklingsprogram Eepos. Inom ramen för Eepos förnyar FPA förmånshandläggningen och ärendehanteringen samt de plattformar och informationssystemtjänster som dessa kräver för att de ska uppfylla kraven i 2030-talets digitala värld.

Under de kommande åren kommer verkställandet av den sociala tryggheten att förenklas vid FPA. Detta förutsätter ny teknik och allt flexiblare system. Ur kundernas synvinkel innebär reformen att det blir lättare att sköta sina FPA-ärenden, att behovet att kontakta FPA minskar och att förmånshandläggningen går snabbare än i dag.

– Den här upphandlingen ger möjlighet till en reform av FPA:s arbetssätt. Under de närmaste åren kommer vi att ta i bruk tjänster som flexibelt tar hänsyn till kundens livssituation, säger direktör Nina Nissilä.

Hon betonar att reformen av förmånssystemen och ökningen av automatiseringsgraden kommer att förbättra produktiviteten i FPA:s verksamhet, vilket också är ett av målen med reformen.

FPA har en viktig roll som verkställare av den sociala tryggheten. År 2024 betalade FPA ut sociala förmåner till ett belopp av 17,3 miljarder euro. FPA:s omkostnader uppgick till 639 miljoner euro.

I anbudsfasen deltog fyra anbudsgivare, av vilka PwC:s anbud bedömdes vara det totalekonomiskt mest fördelaktiga. Som upphandlingsförfarande tillämpades konkurrenspräglad dialog i enlighet med upphandlingslagen. I upphandlingen viktades kvalitet till 70 procent och pris till 30 procent.

Reformen av systemen och tjänsterna sker stegvis och nyttan av reformen realiseras också stegvis under de kommande åren. Målet är att de första nya tjänsterna och förmånssystemen ska tas i bruk 2027.

Senast ändrad 22.4.2025