Uppgifter om socialservice blir synliga nästa år i MittKanta i hela landet | Aktuellt | FPAGå till innehållet
Meddelande

Uppgifter om socialservice blir synliga nästa år i MittKanta i hela landet

Publicerad 10.12.2025

Klientuppgifter inom socialservicen visas redan i MittKanta i 11 välfärdsområden.  Senast i september 2026 blir de synliga i MittKanta i hela landet. Förändringen underlättar informationsutbytet mellan klienten och yrkespersonen och förbättrar servicen.

En av Kanta-tjänsternas (Kanta) viktigaste uppgifter är att underlätta informationsflödet inom social- och hälsovården. Klientuppgifter inom socialservicen finns redan tillgängliga i Kanta i 11 välfärdsområden. När även de återstående uppgifterna som registrerats inom socialservicen förs in i Kanta senast i september 2026, blir det ännu smidigare att uträtta ärenden. I webbtjänsten MittKanta kan klienten se sina egna social- och hälsovårdsuppgifter oberoende av tid och plats.

– I MittKanta finns uppgifterna sparade, och klienterna kan återvända till exempel till beslut de fått när det passar dem, säger Jaana Nissilä, expert på Kanta-tjänsterna vid FPA.

Synligheten av uppgifter i MittKanta stöder klientens ärendehantering

I MittKanta kan klienten kontrollera beslut, planer och bedömningar som rör hen själv. Senare kommer även klientjournaler, det vill säga så kallade dagliga anteckningar, att visas i MittKanta.

Om klienten inte själv använder digitala tjänster kan hen ge fullmakt åt en närstående att sköta ärenden för hens räkning. Då kan också den befullmäktigade personen se klientens uppgifter i MittKanta, vilket underlättar ärendehanteringen.

Alla uppgifter inom socialservicen visas dock inte i MittKanta. Dokument och betalningstransaktioner som gäller exempelvis skyddshemstjänster eller arbete med att förebygga våld i nära relationer visas inte i MittKanta.

Uppgifterna följer klienten mellan välfärdsområden

Senast hösten 2026 börjar uppgifter inom socialservicen att förmedlas via Kanta mellan olika producenter av socialservice. Det innebär att informationen följer klienten även om hen byter bostadsort eller serviceproducent. En ny socialarbetare kan då via Kanta söka information om vilka tjänster klienten har fått tidigare till exempel i ett annat välfärdsområde.

När yrkespersonen har tillgång till aktuell information förbättras den service klienten får.

– Inom hälso- och sjukvården har detta varit vardag redan länge, och snart blir det möjligt också inom socialservicen, gläder sig Nissilä.

Klienten kan påverka hur hens uppgifter används genom att ge tillstånd till utlämnande av uppgifter eller begränsa tillståndet genom förbud. Detta kan redan göras i MittKanta. Senast i september 2026 har de nödvändiga ändringarna införts i klientdatasystemen, och klienten kan ge tillstånd eller meddela förbud även vid kontakten med socialservicen.

Läs mer

Uppgifter om socialservice (kanta.fi)

Dataanvändning och tillstånd (kanta.fi)

För närvarande visas klientuppgifter inom socialservicen i MittKanta från följande välfärdsområden:

  • Södra Karelen
  • Södra Österbotten
  • Södra Savolax
  • Mellersta Österbotten
  • Mellersta Nyland
  • Kymmenedalen
  • Lappland
  • Österbotten
  • Norra Österbotten
  • Päijänne-Tavastland
  • Satakunta
Senast ändrad 10.12.2025