Uttalande från FPA, Hyvil, Skatteförvaltningen samt städerna Esbo och Uleåborg: Datarörlighet bidrar till bättre tjänster och ökad effektivitet inom den offentliga sektorn
Vårens val är rätt tillfälle att ta itu med ett allmänt erkänt problem som påverkar hur smidigt offentliga tjänster fungerar.
Bättre datarörlighet ger fördelar för invånare i kommuner och välfärdsområden, liksom för samhället i stort. De klient- och patientdata som samlas inom offentliga tjänster måste kunna användas effektivare och över organisationsgränserna. Individuella och statistiska data som samlats in behöver användas effektivt för att utveckla och rikta tjänster, för kunskapsbaserad ledning och för forskning. Datarörlighet stöder en hållbar förnyelse av kommuner och områden, samtidigt som den bidrar till bestående förbättring av invånarnas välbefinnande och områdets livskraft.
Beslutsfattarna i kommuner och områden kan genom sin politiska verksamhet påverka och lösa utmaningarna i fråga om datarörlighet. De kan främja sådana verksamhetssätt som underlättar rörligheten. Beslutsfattarna har också en nyckelroll när det gäller att trygga den finansiering som krävs för att förbättra datarörligheten.
Datarörlighet gynnar kunden
Det viktigaste för kunderna är välfungerande tjänster. Smidigt datautbyte gör det lättare att fatta rätt beslut i kundarbetet. När data rör sig effektivt mellan myndigheter får kunderna de tjänster de behöver snabbt, utan onödig byråkrati och dröjsmål. Kunden behöver inte lämna in uppgifter flera gånger, göra upprepade ansökningar eller försäkra sig om att uppgifterna har nått tryggt fram. När data inte rör sig kan det i värsta fall leda till att kunden blir utan tjänster och problemen förvärras.
Datarörlighet gör den offentliga sektorn mer effektiv
Den information som finns i myndigheters och andra offentliga aktörers system måste kunna användas effektivare än tidigare. Myndigheter ska kunna dela information med varandra för att sköta sina lagstadgade uppgifter och för att få stöd för kunskapsbaserad ledning. Lätt tillgängliga data som kan delas på ett säkert sätt gör kundarbetet effektivare och medför inbesparingar. Det har också betydelse hur informationen lagras och hur den görs tillgänglig. Till exempel automatisering förutsätter tillgång till data av hög kvalitet.
Data av hög kvalitet är avgörande för beslutsfattande och utveckling av tjänster
Kundförståelse som baserar sig på rätt information bidrar till att arbete, tjänster och stöd kan fördelas på ett ändamålsenligt sätt. När kunderna får hjälp i ett tidigt skede sparas kostnader då problemen inte hopar sig. Dataanalys och automatisering måste utnyttjas i större utsträckning för att bedöma effekten av olika tjänster, för att öka kundorienteringen och för att erbjuda förebyggande tjänster.
Hur kan du som beslutsfattare i ett välfärdsområde eller en kommun främja datarörligheten?
- Ta med datarörligheten i strategiarbetet och ledarskapet. Se till att det finns tillräckliga resurser för informationshantering, för tillämpande av lagstiftningen och för att säkerställa dataskydd och datasäkerhet.
- Stärk kompetensen inom digitalisering, kunskapsbaserad ledning samt dataskydd och datasäkerhet i kommunen eller välfärdsområdet.
- Verka för investeringar som främjar datarörlighet över organisations- och områdesgränser och gränser inom förvaltningen. Det här är särskilt viktigt vid upphandling och uppdatering av datasystem.
- Delta aktivt i samhällsdebatten om datarörlighet och om lagstiftningen på området samt om interoperabilitet och utnyttjande av data.
Outi Antila
generaldirektör
FPA
Markku Heikura
generaldirektör
Skatteförvaltningen
Veli-Matti Keloneva
utvecklingsdirektör
Uleåborgs stad
Minna Korkiakoski-Västi
verkställande direktör
Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab
Piia Wollsten
utvecklingsdirektör för digitala tjänster
Esbo stad