Ansiopäiväraha | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Ansiopäiväraha

Voit saada ansiopäivärahaa, jos kuulut työttömyyskassaan. Työttömyyskassa laskee ansiopäivärahan määrän ansioiden eli tulojen mukaan. Eri ammattialoilla on usein omat työttömyyskassansa. On myös työttömyyskassoja, joihin kuka tahansa voi kuulua.

Kela ei maksa ansiopäivärahaa, eikä sitä voi hakea Kelasta.

Työttömyyskassa maksaa ansiopäivärahaa, jos olet kuulunut työttömyyskassaan tarpeeksi kauan

ja täytät työssäoloehdon. Työssäoloehdon täyttäminen tarkoittaa, että olet ollut tarpeeksi kauan töissä ennen työttömäksi jäämistä.

Ansiopäivärahaa voi saada enintään 400 päivää. Jos olet ollut töissä alle 3 vuotta, voit saada ansiopäivärahaa enintään 300 päivää.

Kysy lisätietoja ansiopäivärahasta omasta työttömyyskassastasi tai Työttömyyskassojen yhteisjärjestöstä (tyj.fi, yleiskielellä).

Työssäoloehto

Jotta saat ansiopäivärahaa, sinun pitää täyttää työssäoloehto.

Tarkista omasta työttömyyskassastasi, täytätkö työssäoloehdon.

Yrittäjällä on oma työssäoloehto. Jos olet yrittäjä, tarkista omasta työttömyyskassastasi, täytätkö yrittäjän työssäoloehdon.

Sivu päivitetty 26.3.2026