Yleistuki
Jos et voi saada ansiopäivärahaa, Kela voi maksaa sinulle yleistukea.
Hae yleistukea Kelasta, kun olet ollut työttömänä omavastuuajan eli 7 arkipäivää. Voit saada yleistukea jälkikäteen korkeintaan 3 kuukauden ajalta.
Tarkista myös, voitko saada joitain muita Kelan tukia, esimerkiksi asumistukea.
Kuka voi saada yleistukea?
Voit saada yleistukea Kelasta, jos sinulla ei ole työpaikkaa etkä saa työttömyystukea muualta.
Voit saada yleistukea, jos seuraavat ehdot täyttyvät:
- olet 18–64-vuotias
- olet työtön työnhakija
- asut vakinaisesti Suomessa.
Kela voi maksaa yleistukea myös henkilöille, jotka ovat tulleet EU-maista. Ehtona on, että he ovat työskennelleet viimeksi Suomessa.
Saat yleistukea myös silloin, jos ansiopäivärahan maksaminen on päättynyt, mutta olet edelleen työtön. Yleistuessa ei ole rajaa sille, kuinka kauan sitä voi saada.
Yleistuen saamiselle on rajoituksia
- jos olet alle 25-vuotias
- jos sinulla ei ole ammatillista koulutusta tai korkeakoulututkintoa.
Paljonko yleistukea saa?
Yleistuki on 37,21 euroa päivässä, ja saat sitä 5 päivältä viikossa.
Yleistuesta menee veroa.
Työttömänä ulkomailla
Voit saada yleistukea joissakin tapauksissa myös silloin, kun olet ulkomailla ja haet siellä töitä.
Voit kysyä lisää palvelunumerosta 020 692 210.
Työttömyysajan ilmoitus
Jos työttömyys jatkuu, sinun täytyy toimittaa Kelaan työttömyysaikaa koskeva ilmoitus 4 viikon välein. Kela maksaa sinulle yleistukea ilmoituksesi perusteella.
Työttömyysajan ilmoituksen voit tehdä verkossa tai lomakkeella, jonka voit tulostaa Kelan verkkosivuilta tai hakea Kelan toimistoista.
Merkitse ilmoitukseen, minä päivinä olet ollut työtön ja minä päivinä olet osallistunut työllistymistä edistävään palveluun.
Jos olet työttömyysaikana ollut satunnaisesti töissä, merkitse ilmoitukseen, minä päivinä olet ollut töissä.