Miten saat toimeentulotukea? | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Miten saat perustoimeentulotukea?

Hae perustoimeentulotukea verkossa OmaKelassa (yleiskielellä).

Tarkista hakemuksesta, mitä liitteitä siinä pitää olla. Myös liitteet voi lähettää verkossa.

Voit hakea tukea myös lomakkeella, jonka saat Kelan toimistoista ja verkkosivuilta.

Kelan postiosoite on

Kela
PL10
00056 KELA

Jos et voi hakea perustoimeentulotukea verkossa tai paperilomakkeella, voit hakea sitä suullisesti. Soita silloin Kelaan tai mene Kelan toimistoon.

Kuinka kauan käsittely kestää?

Muista täyttää hakemus huolellisesti. Toimita Kelaan kaikki liitteet, joita hakemukseen tarvitaan. Se nopeuttaa hakemuksen käsittelyä.

Jos hakemuksessasi on kaikki tarvittavat tiedot, saat Kelasta päätöksen 7 arkipäivän kuluessa.

Jos Kela arvioi yhdessä sinun kanssasi, että hakemus on kiireellinen, se ratkaistaan samana tai seuraavana arkipäivänä.

Lue lisää toimeentulotuen hakemisesta (yleiskielellä).

Milloin tuki maksetaan?

Kun Kela on käsitellyt hakemuksesi, saat kotiin päätöksen. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos sinulle ei ole myönnetty tukea.

Kela maksaa perustoimeentulotuen tilillesi kuukauden 1. pankkipäivänä.

Jos tukesi maksu ei ehdi säännölliseen maksupäivään, Kela maksaa tuen heti päätöksen tekemisen jälkeen. Silloin rahat ovat tililläsi 2 pankkipäivän päästä päätöksen tekemisestä.

Kela voi maksaa perustoimeentulotuesta vuokran suoraan vuokranantajalle, jos haluat niin. Kela voi maksaa myös sähkölaskusi tai kotivakuutuksesi suoraan laskuttajalle, jos haluat niin.

Kun olet saanut päätöksen perustoimeentulotuesta, voit toimittaa Kelaan myös päätöksen jälkeen saamasi laskut, joiden eräpäivä on päätöksesi voimassaolon aikana. Eräpäivä tarkoittaa alkuperäisen laskun eräpäivää, ei muistutuslaskun eräpäivää. Päätöksessä kerrotaan tarkemmin, mitkä laskut voit toimittaa Kelaan.

Maksusitoumus

Osa perustoimeentulotuestasi voidaan antaa maksusitoumuksena. Maksusitoumuksen voi saada esimerkiksi silmälaseihin.

Saat maksusitoumuksen päätöksen yhteydessä. Maksusitoumuksessa kerrotaan, mitä sillä voi maksaa kaupassa.

Kun sinulle myönnetään perustoimeentulotuki, saat samalla maksusitoumuksen apteekkiin. Maksusitoumuksella saat tarvitsemasi reseptilääkkeet.

Kela lähettää lääkkeiden maksusitoumuksen suoraan apteekkiin verkon kautta. Apteekissa riittää, että näytät Kela-korttisi tai henkilötodistuksen.

Tarvitsetko apua?

Voit saada henkilökohtaista palvelua Kelan palveluasiantuntijalta puhelimitse tai toimistossa. Palvelunumero on 020 692 207.

Jos sinulla tai perheelläsi on tarve keskustella hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa, Kela ja hyvinvointialue voivat tehdä yhteistyötä tilanteesi mukaan.

Sivu päivitetty 5.1.2024

Mitä mieltä olet sivusta?