Kuka on yrittäjä? | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Kuka on yrittäjä?

Yrittäjä tekee työtä omassa yrityksessään. Yrittäjä voi olla myös itsenäinen ammatinharjoittaja, joka myy omaa osaamistaan.

Yrittäjällä ei ole työnantajaa, kuten työntekijällä on.

Tärkein ero yrittäjän ja työntekijän välillä on eläkevakuutus. Yrittäjän täytyy ottaa eläkevakuutus itse, mutta työntekijän eläkevakuutuksesta huolehtii työnantaja.

Yrittäjiä on monenlaisia

Yrittäjällä voi olla esimerkiksi kauppa tai ravintola. Yrittäjä voi myydä myös palvelua, esimerkiksi siivousta, tulkkausta tai remontointia. Myös maatalousyrittäjät eli viljelijät, kalastajat, poronhoitajat ja metsänomistajat voivat olla yrittäjiä.

Yrittäjä voi olla päätoiminen tai sivutoiminen. Päätoimisella yrittäjällä ei ole muuta työpaikkaa kuin oma yritys. Sivutoiminen yrittäjä tekee myös muuta työtä tai opiskelee.

Yrittäjää kutsutaan kevytyrittäjäksi, jos hän tekee töitä laskutuspalvelun kautta. Laskutuspalveluita ovat esimerkiksi Ukko.fi ja OP Kevytyrittäjä.

Freelancer on yrittäjä, joka tekee töitä monelle toimeksiantajalle. Freelancereita ovat usein esimerkiksi toimittajat tai näyttelijät.

Yrittäjällä täytyy olla eläkevakuutus

Jos olet yrittäjä ja saat työstäsi riittävän paljon tuloja, sinun täytyy ottaa eläkevakuutus. Eläkevakuutus vaikuttaa esimerkiksi sinulle maksettavaan eläkkeeseen ja Kelan tukiin.

Yrittäjän eläkevakuutuksia on kaksi erilaista:

  • yrittäjän eläkevakuutus eli YEL
  • maatalousyrittäjän eläkevakuutus eli MYEL.

MYEL-vakuutus on tarkoitettu erityisesti maatalousyrittäjille, joilla on peltoa, puutarhaa tai metsää. Myös tutkijat, taitelijat ja muut apurahan saajat ottavat MYEL-vakuutuksen. YEL-vakuutus on tarkoitettu kaikille muille yrittäjille.

Myös sivutoimisen yrittäjän, kevytyrittäjän ja freelancerin täytyy ottaa eläkevakuutus, jos hän saa työstä riittävän paljon tuloja.

  • YEL-vakuutus täytyy ottaa, jos YEL-työtulosi on yli 9 010,28 euroa vuodessa.
  • MYEL-vakuutus täytyy ottaa, jos MYEL-työtulosi on yli 4 505,14 euroa vuodessa.

Saat eläkevakuutuksen omasta työeläkelaitoksestasi. Voit selvittää oman työeläkelaitoksesi

Lue lisää

Sivu päivitetty 17.5.2025