Uutta OmaKelassa: liitteiden lähettäminen ja omien tietojen päivittämien on nyt selkeämpää | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Uutta OmaKelassa: liitteiden lähettäminen ja omien tietojen päivittäminen on nyt selkeämpää

Julkaistu 13.12.2021

OmaKelan uudistukset etenivät lauantaina 11.12. Verkkohakemuksen liitteiden lähettäminen ja omien tietojen päivittäminen on nyt selkeämpää ja yksinkertaisempaa.

Lauantaina 11. joulukuuta OmaKelaan tehtiin uudistuksia. Uudistukset alkoivat keväällä 2020 ja etenevät vaiheittain tulevina vuosina. Nyt vuorossa olivat liitteiden lähettäminen ja omien tietojen päivittäminen.

Liitteiden lähettäminen verkossa helpompaa

Uusi Lähetä liite -sivu korvasi vanhan, joka poistuu käytöstä. Uusi sivu on ollut käytössä rinnakkain vanhan kanssa syyskuusta asti. Sen toiminta on nyt varmistettu, ja sen käytöstä on jo saatu paljon kokemuksia.

– Asiakkaat ovat ottaneet uuden sivun hyvin vastaan. Jopa 75 % verkkohakemusten liitteistä on lähetetty uuden sivun kautta sen jälkeen, kun se otettiin käyttöön, kertoo OmaKelan kehittämisestä vastaava Elina Sipola.

Kyseessä on merkittävä uudistus, sillä asiakkaat lähettävät verkkohakemuksiin päivittäin yli 20 000 liitettä.

Uudella sivulla liitteiden lähettäminen onnistuu helpommin älypuhelimella tai tabletilla, sillä uusi sivu mukautuu mobiililaitteen ruudulle. Se on myös saavutettava, eli sitä voi käyttää erilaisilla apuvälineillä.

Uudelta sivulta asiakas näkee heti, mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan ja onko ne jo lähetetty. Liitteet lähetetään samalla sivulla. Uudella sivulla on myös monen toivoma parannus: asiakas saa liitteen onnistuneesta lähetyksestä vahvistuksen. Aloitusnäkymästä pääsee helposti myös tarkistamaan aiemmin lähetetyt hakemukset ja liitteet.

Jos asiakas on itse tehnyt hakemuksen OmaKelassa, toinen henkilö voi lähettää verkkohakemuksen liitteet hänen puolestaan, jos hänellä on tarvittava Suomi.fi-valtuus. Hakemusta ei kuitenkaan voi tehdä toisen puolesta OmaKelassa.

Omien tietojen päivittäminen yksinkertaisempaa

Samalla uudistui sivu, jolla asiakas voi päivittää yhteystiedot, tilinumeron ja puolison tiedot ja tilinumeron. Aiemmin sivulta oli ohjaus erillisille sivuille, joilla asiakas voi päivittää henkilötiedot ja tilinumeron.

– Kaikki tiedot löytyvät nyt samalta sivulta, jolla on kaksi välilehteä: Omat tiedot ja Tilinumerot. Tietojen päivittäminen onnistuu kätevästi, ilman turhia klikkauksia, Sipola kertoo.

Samalla sivulla asiakas voi antaa Kelalle luvan viestien lähettämiseen sekä ilmoittaa, että haluaa päätökset pelkästään verkossa silloin, kun se on mahdollista.

Tilinumeron, puolison tietojen ja asiointikielen päivittymisessä on parin päivän viive, sillä Kelan asiantuntijan pitää ensin käsitellä tietojen muutos.

Asiakkaalla on velvollisuus ilmoittaa Kelaan muutoksista, jotka voivat vaikuttaa etuuksiin. Muuttoilmoitus pitää sen sijaan tehdä Postille tai Digi- ja väestötietovirastoon, jolloin Kela saa osoitetiedot suoraan väestötietojärjestelmästä.

Anna palautetta

Uudistuksessa selvitetään ja seurataan säännöllisesti käyttäjien tarpeita ja toiveita. Käytettävyystestien lisäksi keräämme asiakkailta palautetta ja Kelan työntekijöiltä huomioita OmaKelan parantamiseksi. Jos löydät uudistetusta palvelusta kehitettävää, anna palautetta kela.fi-sivujen palautelomakkeen kautta.

Tiedotetta on päivitetty uudistusten jälkeen 13.12.2021.

Sivu päivitetty 14.1.2022