Kelasta tulevat puhelut voi nyt tunnistaa | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kelasta tulevat puhelut voi nyt tunnistaa

Julkaistu 10.9.2021

Kela soittaa asiakkailleen yleensä vain kahdesta eri numerosta, joten asiakas voi tunnistaa Kelasta tulevat puhelut. Puheluun kannattaa vastata, sillä se nopeuttaa etuusasian käsittelyä.

Kun Kelasta soitetaan asiakkaalle, puhelu tulee yleensä joko numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Jos asiakkaalla on etuusasioita vireillä, hänen kannattaa tallentaa numerot puhelimensa muistiin. Myös ruotsin- ja englanninkieliset puhelut tulevat yleensä näistä kahdesta numerosta.

Kelan työntekijä voi soittaa asiakkaalle esimerkiksi silloin, jos hakemuksen käsittelyyn tarvitaan lisätietoja tai hakemuksesta puuttuu liite. Soittaminen on Kelalle nopein tapa saada asiakkaalta lisätietoja, ja hakemuksen käsittely etenee nopeammin, kun Kela saa tarvittavat tiedot puhelimitse.

Kelasta soitetaan myös silloin, jos asiakas on varannut puhelinajan tai jos asiakas on pyytänyt takaisinsoittoa puhelinpalvelun ruuhkan takia.

Joissakin tilanteissa Kela voi soittaa asiakkaalle myös muusta numerosta.

Sivu päivitetty 13.9.2021