Kysely toi esiin tarpeen vahvistaa neurokirjon lasten ja nuorten tukitoimia kasvatuksen, opetuksen ja sosiaali- ja terveyden-huollon kesken | Ajankohtaista | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kysely toi esiin tarpeen vahvistaa neurokirjon lasten ja nuorten tukitoimia kasvatuksen, opetuksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon kesken

Julkaistu 3.9.2025


Kela toteutti loppusyksystä 2024 kyselyn kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille. Kyselyllä kerättiin ammattilaisten näkemyksiä neurokirjon lasten ja nuorten tarvitsemasta ja saamasta tuesta. Suuri osa vastaajista kaipasi kasvatus- ja oppimisympäristöihin lisää resursseja ja osaamista. Erittäin tärkeänä nähtiin myös nykyistä sujuvampi tiedonvaihto ja yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa.  

Kasvatus- ja opetus ammattilaiset vastasivat syksyllä 2024 kyselyyn, jolla selvitettiin heidän näkemyksiään neurokirjon lasten ja nuorten saamasta ja tarvitsemasta tuesta eri kasvatus- ja oppimisympäristöissä. Kysely on osa Kirjo-projektia, jossa kehitetään lasten ja nuorten palvelujen sujuvuutta yhteistyössä hyvinvointialueiden sekä kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjien kanssa. 

Kyselyyn vastasi 414 ammattilaista varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Suurin osa vastaajista työskenteli perusopetuksen yleisopetuksessa.

Valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että neurokirjon lasten oikeus kasvun ja oppimisen tukeen toteutuu heidän omassa yksikössään puutteellisesti tai vaihtelevasti. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ja kuntoutus koettiin riittämättöminä ja vaikeasti saavutettavina. Erityisesti organisaatiorajat ylittävään, ammattilaisten väliseen tiedonsaantiin kaivattiin parannuksia. Perheiden saama tuki koettiin puutteelliseksi, ja siihen toivottiin lisäpanostuksia. Moni vastaaja koki, että hyvinvointialueen ja Kelan järjestämät kuntoutuspalvelut näkyivät koulujen arjessa vain vähän, vaikka kuntoutus tulisi aina sitoa lapsen tai nuoren jokapäiväiseen ympäristöön. Tilannetta voitaisiin vastaajien mukaan parantaa muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten jalkautumisella koulujen arkeen sekä neurokehityksellisiin häiriöihin liittyvän osaamisen lisäämisellä kouluissa.

Loppuvuonna 2024 Kela kartoitti myös asiakkaiden näkemyksiä neurokirjon lasten ja nuorten palveluista ja tukitoimista. Kyselyjen tulokset tarjoavat tärkeää kokemustietoa, jota hyödynnetään sekä Kirjo-projektissa että Kelan kuntoutuspalvelujen kehittämisessä laajemmin.


Tutustu kyselyn tuloksiin: 

Kysely kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille: ”Valtava ammattitaito, sitoutuminen ja halu kehittää” (pdf)

 

 

 

Sivu päivitetty 3.9.2025