Näin Kela palvelee yhteistyökumppaneita joulun ja uudenvuoden aikaan
Vuodenvaihteessa useimmat Kelan puhelinpalvelut kumppaneille ovat avoinna normaalisti, mutta lääkärilinja on kiinni 27.–29.12.2023. Vuodenvaihteessa palveluissa voi olla ruuhkaa.
Kelan puhelinpalvelut yhteistyökumppaneille ovat lääkärilinjaa lukuun ottamatta avoinna normaalisti joulun ja uudenvuoden aikaan. Itsenäisyyspäivänä 6.12., joulupäivänä 25.12., tapaninpäivänä 26.12. ja uudenvuodenpäivänä 1.1.2024 palvelut ovat kiinni.
Puhelinpalveluun voi kuitenkin muodostua ruuhkaa vuodenvaihteessa. Yhteistyökumppanit saavat neuvontaa yleisissä asioissa chatissä arkisin klo 9–15.
Yhteistyökumppaneiden puhelinpalveluiden aukioloajat joulun ja uudenvuoden aikaan
Kelan puhelinpalvelut kumppaneille ovat 27.¬–29.12. ja 2.–5.1.2024 avoinna seuraavasti:
- Kelan viranomaislinja klo 9–15 numerossa 020 692 235
- Lääkärilinja on kiinni 27.¬–29.12. Vuodenvaihteen jälkeen lääkärilinja palvelee klo 12–15 numerossa 020 371 015.
- Apteekkien alueelliset palvelunumerot klo 9–16
- Toimeentulotuen alueelliset palvelunumerot sosiaalitoimelle ja palveluntuottajille klo 9–12
- Kiireellisissä asiakastilanteissa klo 9–16.
- Julkisen terveydenhuollon tiedustelut ma–pe klo 9–15 numerossa 020 635 1808.
Tarkista kaikkien puhelinpalveluiden aukioloajat kela.fistä.
Etuustietopalvelu Kelmusta voi tarkistaa tietoja normaalisti
Etuustietopalvelu Kelmusta ammattilainen voi esimerkiksi tarkistaa tiedot asiakkaansa etuuksista. Palvelua voivat käyttää ammattilaiset, joilla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja Kelasta.
Palvelussa on myös uusi Lähetä asiakirja -toiminto, jolla sosiaalipalvelujen työntekijä voi lähettää Kelaan perustoimeentulotuen asiakirjoja, jos asiakas pyytää sitä.
Jos hyvinvointialueen tai kunnan työntekijällä on ongelmia kirjautumisessa tai tietojen näkymisessä, työntekijän kannattaa tarkistaa ensin, että hänellä on tarvittavat Suomi.fi-valtuudet. Tutustu ohjeisiin:
- Mitä etuustietoja näet eri valtuuksilla ja käyttötarkoituksilla (pdf)
- Mitä valtuuksia eri toimijat tarvitsevat? (pdf)
- Näin Kelmun käyttäjä tarkistaa saamansa valtuudet (pdf)
Muissa Kelmun käyttöön liittyvissä ongelmatilanteissa voi ottaa yhteyttä Kelan asiakastukeen sähköpostitse tekninentuki@kela.fi.
Kumppani voi myös varata asiakkaalleen puhelinajan
Kelan yhteistyökumppanit voivat varata asiakkaalleen Kelaan puhelinajan verkossa tai soittamalla, jos asiakkaan elämäntilanne on monimutkainen tai selvitettäviä asioita on paljon. Varauksen yhteydessä voi myös ilmoittaa, jos asiakas tarvitsee tulkkausta. Lue, miten voit varata puhelinajan asiakkaallesi.
Toivotamme yhteistyökumppaneillemme rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta 2024!