Varaa puhelinaika asiakkaallesi
Jos asiakkaasi elämäntilanne on monimutkainen tai selvitettäviä asioita on paljon, voit varata ajan Kelan puhelinpalveluun hänen puolestaan. Jos asiakas tarvitsee tulkkausta, ilmoita siitä, kun varaat hänelle aikaa. Varaa aika verkossa.
Saat ehdotuksen Suomi.fi-viestien käyttöönotosta, kun kirjaudut asiointipalveluun
Kun 12.5.2025 alkaen kirjaudut julkisen hallinnon organisaation asiointipalveluun, saat ehdotuksen ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön. Huomaathan, että Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaista viranomaispostia varten. Jos otat viestit käyttöön, anna henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi.
Asiakkaan pyynnöstä voit myös tarkistaa tai peruuttaa hänelle aiemmin tehtyjä varauksia. Voit tehdä myös tämän verkossa.
Voit varata asiakkaasi puolesta ajan Kelan puhelinpalveluun, jos seuraavat asiat ovat kunnossa:
- Organisaatiosi on myöntänyt sinulle Suomi.fi–valtuuden Sosiaaliturvan etuusasioiden ajanvarauksen tekeminen.
- Organisaatiosi Y-tunnus on lisätty Kelan rekisteriin.
- Sinulla on vahva tunnistusväline, kuten henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti.
- Sinulla on asiakkaan lupa ajanvarauksen tekemiseen ja yhteystietojen tarkistamiseen.
- Sinulla on asiakkaan henkilötunnus.
Näin varaat puhelinajan asiakkaallesi
- Kirjaudu ajanvarausjärjestelmään.
- Valitse kohta Asioi työtehtävissä ja valitse organisaatio, jonka puolesta asioit.
- Hyväksy työtehtävissä asioinnin ehdot. Näin vakuutat, että sinulla on asiakkaan suostumus hänen tietojensa käsittelyyn.
- Täytä varauksen tiedot, valitse asiakkaalle sopiva aika ja täytä asiakkaan henkilö- ja yhteystiedot. Jos asiakas tarvitsee tulkin, ilmoita se varauksessa.
- Vahvista varaus.
- Kirjaudu ulos ajanvarausjärjestelmästä, kun olet valmis.
Huom.! Varaa kerralla aika vain yhdelle asiakkaalle. Kirjaudu ulos ja uudestaan sisään, ennen kuin varaat ajan seuraavalle asiakkaalle.