Verkkoasiointi sujuvaksi yhdessä – tutustu Kelan digitukeen | Ajankohtaista | KelaSiirry sisältöön
Artikkeli

Verkkoasiointi sujuvaksi yhdessä – tutustu Kelan digitukeen

Julkaistu 25.6.2025

Yhä useampi Kela-asia hoituu helposti verkossa – ja sinäkin pystyt siihen. Sähköinen asiointi tulee tutuksi askel kerrallaan, ja apua on aina saatavilla. Neuvontaa on tarjolla matalalla kynnyksellä myös silloin, kun käytät verkkopalveluja ensimmäistä kertaa. Kerro rohkeasti tuen tarpeesta, niin autamme. Kun asioit lapsen tai toisen täysi-ikäisen henkilön puolesta, niin voit saada silloinkin digitukea. 

  1. Saat digitukea, kun haluat hoitaa Kela-asiasi verkossa mutta kaipaat alkuun vähän apua. Kelan digituki on omatoimisen asioinnin tukea.
    Digituki auttaa sinua vaihe vaiheelta seuraavissa asioissa:
    • verkkohakemuksen täyttäminen OmaKelassa
    • liitteiden lähettäminen tietokoneella tai puhelimella
    • päätöksen katsominen OmaKelassa
    • tietojen etsiminen Kelan verkkosivuilta
    • laskurien käyttö esimerkiksi etuuksien arvioimiseen.
  2. Digituki puhelimitse ja palvelupisteessä 
    • Saat apua sähköiseen asiointiin sekä puhelimitse että palvelupisteissämme. 
    • Puhelintuki edellyttää, että käytössäsi on internetyhteyden mahdollistava laite.
    • Ota yhteyttä, niin autamme! Digitukea saat niin toivoessasi.
  3. Kirjaudu OmaKelaan turvallisesti
    • Mene aina osoitteeseen www.kela.fi
      • Älä käytä hakukoneen tai sähköpostin linkkejä. OmaKela toimii selaimessa – ei erillistä sovellusta.
      • Tarkista lukon kuva osoiterivillä. Se kertoo, että yhteys on suojattu.
    • Kirjaudu painamalla “Kirjaudu” Kelan etusivulla.
    • Tunnistaudu OmaKelaan varmennekortilla, mobiilivarmenteella, verkkopankkitunnuksilla tai Hightrust.id-sovelluksella Suomi.fi-palvelussa.
  4. Kun lopetat
    • Kirjaudu ulos.
    • Tyhjennä selaimen historia ja välimuisti.
    • Sulje kaikki selaimen ikkunat (jos käytit yhteistä laitetta)
    • Tallenna osoite selaimesi suosikkeihin, niin löydät sen helposti jatkossakin.

Lue lisää

Tarvitsetko apua?

Palveluasiantuntijamme auttavat OmaKelan käytössä.

Soita Kelaan
Sivu päivitetty 26.6.2025