Ändringar i utkomststödet: nya skyldigheter och strängare villkor från och med februari
Riksdagen har godkänt en ändring av lagen om utkomststöd som gör stödet i högre grad knutet till skyldigheter och skärper villkoren för att få stöd. Reformen styr kunderna att ansöka om primära förmåner i förhållande till utkomststödet och att anmäla sig som sökande av heltidsarbete för att utkomststödets grunddel inte ska sänkas. I samband med reformen skärs utkomststödets grunddel ned med 2–3 % för alla personer över 18 år och förvärvsinkomstavdraget på 150 euro slopas. Ändringen inverkar också på hur hyrans andel betalas.
Riksdagen har godkänt en lagändring som gäller utkomststödet och som träder i kraft 1.2.2026. Målet med reformen av utkomststödet är att göra stödet i högre grad knutet till skyldigheter och förtydliga utkomststödets roll som ett stöd som beviljas i sista hand.
Avsikten med utkomststödet är att trygga den nödvändiga försörjningen då kundens andra förmåner, inkomster och tillgångar inte räcker till för det. Enligt regeringens proposition styr det nuvarande systemet inte tillräckligt kunden att ansöka om primära förmåner i förhållande till utkomststödet eller att anmäla sig som sökande av heltidsarbete. Genom reformen vill man stärka styrningen och minska långvarigt beroende av utkomststöd.
Å andra sidan syftar reformen till att öka sysselsättningen och stärka den offentliga ekonomin. Målet är att minska utgifterna för utkomststöd med 70 miljoner euro.
Vad förändras inom utkomststödet?
Reformen för med sig flera förändringar som påverkar både kundernas skyldigheter och FPA:s förfaranden.
Då man låter bli att ansöka om primära förmåner utgör det en grund för att sänka utkomststödets grunddel. Grunddelen kan sänkas med 50 % om kunden inte inom en månad från den uppmaning som hen fått ansöker om de primära förmåner som hen sannolikt har rätt till.
Då man försummar sin skyldighet att söka heltidsarbete. Om kunden trots uppmaning inte inom en månad anmäler sig till sysselsättningstjänsterna som sökande av heltidsarbete kan FPA sänka utkomststödets grunddel med 50 %.
Då man handlar på ett arbetskraftspolitiskt klandervärt sätt (karens, skyldighet att vara i arbete eller skyldighet för personer under 25 år) och därmed förlorar arbetslöshetsförmåner, kan det leda till att utkomststödets grunddelen sänks med 20 % under den första månaden och sedan med 40 %. Sanktionerna som påverkar arbetslöshetsförmånerna ersätts alltså inte längre till fullt belopp med utkomststödet. Det lönar sig för kunderna att notera att också villkoren för karenserna för arbetslöshetsförmånerna skärps från början av året.
Då man försummar sin integrationsplan kan det leda till att grunddelen sänks med 20 %.
Grunddelen skärs ned för alla som fyllt 18 år från 1.3.2026. Grunddelen för ensamboende och de som bor hos sin förälder skärs ned med 3 % och för andra personer över 18 år med 2 %. Exempelvis för ensamboende innebär nedskärningen att grunddelen minskar med ungefär 18 €/mån.
Det månatliga förvärvsinkomstavdraget på 150 euro slopas för alla som fyllt 18 år. Det här innebär att deras förvärvsinkomst i fortsättningen inverkar på stödet till fullt belopp.
De understöd som personer över 18 år får beaktas i fortsättningen till fullt belopp. Hittills har så kallade ringa understöd inte beaktats som inkomst i samband med utkomststödet. Gränsen för vad som ansetts vara ringa understöd för en ensamboende har varit 50 €/mån. och för en familj 100 €/mån.
De godtagbara boendeutgifterna i samband med utkomststödet, det vill säga sättet att fastställa boendenormerna, ändras. I fortsättningen kan boendenormerna också sjunka. I fråga om det här träder lagändringen i kraft 1.1.2027.
Hyrans andel av utkomststödet betalas i fortsättningen alltid direkt till hyresvärden om hyresgarantin för bostaden har beviljats som en del av det grundläggande utkomststödet. Ändringen gäller alla kunder som FPA har beviljat hyresgaranti för den nuvarande bostaden som en del av utkomststödet. Den hyresandel som FPA betalar täcker inte nödvändigtvis hela hyran. Det här innebär att kunden i sådana situationer själv ska betala den återstående delen av hyran till hyresvärden.
FPA kan meddela beslut om utkomststöd för en längre tid än en månad. Utkomststöd kan vid behov beviljas eller avslås för en längre eller kortare tid än en månad. När kundens inkomster och tillgångar är regelbundna kan hen att ansöka om utkomststöd för en längre tid, till exempel för 3–6 månader. Det här underlättar skötseln av FPA-ärenden för exempelvis de kunder som varje månad har varit tvungna att ansöka om avslagsbeslut från FPA för att kunna ansöka om kompletterande utkomststöd för måltidsersättningar av välfärdsområdet. Kunden kan alltid ansöka på nytt om det sker en förändring i hens behov av stöd.
Begäran om uppgifter från penninginstitut utan något separat beslut. Om det finns en grundad anledning att misstänka att de uppgifter som kunden har lämnat in är otillräckliga eller otillförlitliga kan FPA i fortsättningen få sådana uppgifter av penninginstitut som är nödvändiga för att fatta beslut om utkomststöd, om tillräckliga uppgifter eller utredningar inte fås av kunden.
Personkretsen som omfattas av tillämpningsområdet preciseras. Utkomststöd beviljas en sökande eller familj som vistas stadigvarande i Finland. FPA ska också i fortsättningen individuellt utreda den faktiska karaktären av varje sökandes vistelse i Finland. Uppehållstillståndets betydelse accentueras när FPA bedömer vistelsens karaktär.
Vad innebär förändringen för kunderna?
Den mest betydande ändringen för kunderna är sänkningen av utkomststödets grunddel. Framöver ska kunderna anmäla sig till sysselsättningstjänsterna som sökande av heltidsarbete, hålla jobbsökningen i kraft och ansöka om primära förmåner i förhållande till utkomststödet.
Sedan november har FPA informerat kunderna om den kommande ändringen och uppmanat dem att ta reda på vilka primära förmåner de har rätt till, så att så många som möjligt ansöker om förmånerna i tid och undviker att grunddelen sänks.
En annan betydande ändring inverkar på hur kundernas inkomster beaktas. Förvärvsinkomstavdraget för utkomststödet slopas för alla som fyllt 18 år. Förvärvsinkomstavdraget har uppgått till 150 €/mån. I fortsättningen inverkar också alla ringa understöd på utkomststödets belopp för personer över 18 år. Hittills har inte så kallade ringa understöd, vars gräns har varit 50 €/mån. för ensamboende och 100 €/mån. för familjer, beaktats i samband med utkomststödet.
Den tredje betydande ändringen är att FPA kan betala hyrans andel av utkomststödet direkt till hyresvärden. Det här gäller alla kunder som FPA har beviljat hyresgaranti för den nuvarande bostaden som en del av utkomststödet.
När lagändringen har trätt i kraft 1.2.2026 ger FPA de första uppmaningarna att anmäla sig som arbetslös sökande av heltidsarbete och ansöka om arbetslöshetsförmåner eller andra förmåner som kunden sannolikt har rätt till. De första sänkningarna av grunddelen kan göras från slutet av mars för de kunder som inte agerat i enlighet med uppmaningen.
Nedskärningarna på 2–3 % i grunddelen för personer som fyllt 18 år görs från 1.3.2026.