Enkät visar att stödåtgärderna för barn och unga med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar behöver stärkas genom samarbete mellan sektorn för fostran och utbildning och social- och hälsovården | Aktuellt | FPAGå till innehållet
Meddelande

Enkät visar att stödåtgärderna för barn och unga med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar behöver stärkas genom samarbete mellan sektorn för fostran och utbildning och social- och hälsovården

Publicerad 3.9.2025

FPA genomförde under senhösten 2024 en enkät riktad till personal inom fostran och utbildning. Genom enkäten samlade man in information om hur personer som arbetar inom fostran och utbildning ser på behovet av och tillgången till stöd för barn och unga med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar. En stor del av deltagarna i enkäten efterlyste mer resurser och kompetens i fostrings- och inlärningsmiljöerna. Ett smidigare informationsutbyte och samarbete med social- och hälsovården ansågs också vara mycket viktigt. 

FPA genomförde under senhösten 2024 en enkät riktad till personal inom fostran och utbildning. Genom enkäten samlade man in information om hur personer som arbetar inom fostran och utbildning ser på behovet av och tillgången till stöd för barn och unga med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar. En stor del av deltagarna i enkäten efterlyste mer resurser och kompetens i fostrings- och inlärningsmiljöerna. Ett smidigare informationsutbyte och samarbete med social- och hälsovården ansågs också vara mycket viktigt. 

Personal inom fostran och utbildning besvarade hösten 2024 en enkät, där man kartlade deltagarnas syn på hur behovet av och tillgången till stöd för barn och unga med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar ser ut i olika fostrings- och inlärningsmiljöer. Enkäten ingår i projektet Spektrum, där smidigare tjänster för barn och unga utvecklas i samarbete med välfärdsområdena och anordnare av fostran och utbildning.

Enkäten besvarades av 414 personer som arbetade inom alla stadier från småbarnspedagogik till utbildning på andra stadiet. Största delen av deltagarna i enkäten arbetade inom den grundläggande utbildningens allmänna undervisning.

Merparten av enkätdeltagarna ansåg att rätten till stöd för växande och lärande för barn med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar tillgodoses bristfälligt eller i varierande grad vid den enhet där de själva arbetar. Även social- och hälsovårdens tjänster och rehabiliteringstjänsterna ansågs vara otillräckliga och svåra att få. Förbättringar önskades särskilt i fråga om informationsutbytet över organisationsgränserna mellan personal inom olika sektorer. Stödet till familjerna upplevdes som bristfälligt, och ytterligare satsningar på sådant stöd efterfrågades. Många av deltagarna i enkäten upplevde att de rehabiliteringstjänster som ordnas av välfärdsområdena och FPA inte märks särskilt mycket i skolornas vardag, fastän rehabilitering alltid borde knytas till barnets eller den ungas vardagsmiljö. Det föreslogs att situationen kunde förbättras bland annat genom ökad närvaro av social- och hälsovårdspersonal i skolornas vardag och genom att kompetensen om utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar stärks i skolorna.

I slutet av 2024 kartlade FPA också klienternas åsikter om tjänsterna och stödåtgärderna för barn och unga med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar. Resultaten av enkäterna ger viktig erfarenhetsbaserad kunskap som kommer att användas både i projektet Spektrum och i vidare utsträckning i arbetet med att utveckla FPA:s rehabiliteringstjänster.
 

Läs hela rapporten

 

 

 

 

 

Senast ändrad 3.9.2025