FPA behöver läroanstaltens utredning om stödåtgärder av unga som ansöker om NUOTTI-coachning
FPA har märkt att den ursprungliga målgruppen för NUOTTI-coachning har utvidgats och att många unga hänvisas till den här tjänsten trots att den i deras fall inte är ändamålsenlig eller aktuell. För att NUOTTI-coachningen ska riktas till rätt målgrupp har FPA preciserat sin avgörandepraxis.
I fortsättningen kommer FPA att be den unga lämna in en utredning från läroanstalten om vilka stödåtgärder som ordnats för hen, vilken effekt de har haft och om det är möjligt att ytterligare effektivisera stödåtgärderna.
Målgruppen för NUOTTI-coachning utgörs av unga i åldern 16–29 år som är marginaliserade eller som löper risk att marginaliseras eller av unga vars studier trots läroanstaltens stödåtgärder riskerar att avbrytas. Den målgrupp som anges i lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner (566/2005, 7a §) är oförändrad.
Syftet med coachningen är att få den unga att intressera sig för sin livssituation och för framtidsplanering samt att få hen att rikta in sig på studie- eller arbetsliv. Med stöd av NUOTTI-coachingen strävar den unga efter att till exempel hitta sin egen studieinriktning och att söka sig till studier.
När kan studerande få NUOTTI-coachning?
I fråga om studerande är stödåtgärderna vid läroanstalten och studerandehälsovården primära. FPA jkan stödja studerande med NUOTTI-coachning om studierna inte framskrider trots läroanstaltens och studerandehälsovårdens stödåtgärder. Den ungas nedsatta funktionsförmåga hindrar hen från att fortsätta sina studier och det finns risk för att studierna avbryts eller de har avbrutits.
Studerande ansöker också i stor omfattning om fortsatt NUOTTI-coachning. FPA kommer i fortsättningen att lägga särskild vikt vid behovet av och motiveringen till coachningen. Om syftet med coachningen till exempel har varit att den unga ska börja studera och detta mål har nåtts, beviljas inte fortsatt coachning. Den unga har då en plan för framtiden, har anknytning till läroanstalten och tillgång till läroanstaltens stöd. Syftet med NUOTTI-coachning är inte att fungera som ett långvarigt stöd för studierna.