FPA börjar planera nästa upphandling av tolktjänst för personer med funktionsnedsättning – det nya beställningssystemet tillför flexibilitet i tjänsten | Aktuellt | FPAGå till innehållet
Meddelande

FPA börjar planera nästa upphandling av tolktjänst för personer med funktionsnedsättning – det nya beställningssystemet tillför flexibilitet i tjänsten

Publicerad 4.6.2025

FPA börjar planera nästa upphandling av tolktjänst för personer med funktionsnedsättning. I upphandlingen väljs serviceproducenterna och tolkarna för den avtalsperiod som börjar 1.1.2027. Samtidigt införs ett nytt beställningssystem för tolkning som effektiviserar hanteringen av beställningar och ger kunderna fler möjligheter att sköta sina tolktjänstärenden.

  • FPA börjar förbereda nästa upphandling av tolktjänst för personer med funktionsnedsättning. I konkurrensutsättningen av upphandlingen deltar företag som erbjuder tolkning. 
  • Den nya avtalsperioden börjar vid ingången av 2027.
  • Samtidigt införs ett nytt system där kunden själv kan göra beställningar. Kunden kan på samma sätt som tidigare beställa en tolk också genom att kontakta Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.
  • Tjänsten utvecklas tillsammans med kunderna och intressentgrupperna.

Titta på sammandraget på teckenspråk.

 


Den nya avtalsperioden för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning börjar vid ingången av 2027. FPA väljer nya serviceproducenter och tolkar för perioden.

Tolktjänsten konkurrensutsätts redan nu eftersom man i början av 2027 också inför ett nytt beställningssystem för tolkning. I och med ibruktagandet av det nya systemet utvecklas också själva tolktjänsten. Därför måste tolktjänsten konkurrensutsättas.

I det nya systemet kan kunderna själva göra tolkningsbeställningar 

FPA har i maj 2025 valt Twoday Oy till leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya systemet ökar kundernas möjligheter att sköta sina tolktjänstärenden. Kunderna kan i fortsättningen bland annat göra, redigera och avboka tolkningsbeställningar som inloggade i systemet och de kan se när tolkarna är lediga. Även företag som erbjuder tolkning får information om när det finns efterfrågan på tolkning. 

Det nya beställningssystemet är tydligare och enklare att använda och anpassar sig till mobila enheter. Det är också tillgänglighetsanpassat och kan därför användas med olika hjälpmedel, såsom skärmläsningsprogram.

FPA utbildar kunderna och anställda vid företag som ordnar tolkning i hur systemet används. Kunden behöver inte själv använda systemet, utan hen kan också i fortsättningen beställa en tolk genom att kontakta Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.

Tjänsten utvecklas tillsammans med kunderna och intressentgrupperna

Som stöd för utvecklingen av tjänsten träffar FPA kundorganisationer och andra intressentgrupper. Hösten 2025 ordnas också en skriftlig marknadsdialog för dem som är intresserade av upphandlingen. Ett meddelande till serviceproducenterna om att en skriftlig marknadsdialog inleds kommer att publiceras i annonseringskanalen Hilma.

FPA informerar på fpa.fi om hur förberedelserna för upphandlingen framskrider.

Information om tolktjänsten 2024

  • Rätt till tolktjänst hade 6 322 personer.
  • Tjänsten användes av 3 183 personer.
  • Kostnaderna för att ordna tjänsten uppgick till cirka 57,4 miljoner euro.


Läs mer

Tolktjänst för personer med funktionsnedsättning

FPA:s upphandlingar

Senast ändrad 4.6.2025