Inlägg: Tjänster för arbetsgivare utvecklas på ett nytt sätt | Aktuellt | FPAGå till innehållet
Inlägg

Inlägg: Tjänster för arbetsgivare utvecklas på ett nytt sätt 

Publicerad 16.12.2025

Tarja Pekkarinen

Tarja Pekkarinen är gruppchef för myndighetstjänsten vid FPA. 

Nina Jäätteenmäki

Nina Jäätteenmäki är gruppchef vid FPA:s serviceenhet för hälsorelaterade förmåner. Tarja och Nina utvecklar tjänsterna för arbetsgivarkunder som kundgruppsansvariga vid sidan av sina egna gruppchefsuppgifter. 

 

För ett år sedan utsåg FPA kundgruppsansvariga för arbetsgivarkunderna med uppgift att utveckla tjänsterna. Utvecklingsarbetet har nu framskridit så långt att det är dags för det första försöket tillsammans med de stora arbetsgivarna.  

Arbetsgivarnas behov är mycket varierande och de förändras snabbt. För att vi ska kunna tillgodose behoven ännu bättre håller vi på att skapa en verksamhetsmodell som säkerställer en kundorienterad och effektiv serviceproduktion. Som kundgruppsansvariga hos FPA ställer vi arbetsgivarnas behov i centrum för utvecklingen och leder servicehelheten för arbetsgivarkunderna. 

Det viktigaste när vi förbättrar arbetsgivarkundernas tjänster är att vi genomför utvecklingen tillsammans. Vi vill säkerställa att arbetsgivarnas röst hörs och att deras behov styr utvecklingsarbetet. Därför lyssnar vi på respons, samlar in kundförståelse och för direkta samtal med arbetsgivarna. 

Nu har vi tagit ett steg längre och testat nya arbetssätt tillsammans med de stora arbetsgivarna. Samarbetet begränsar sig inte enbart till arbetsgivarna, utan vi arbetar också intensivt inom FPA för att våra kunder ska kunna sköta sina ärenden så smidigt som möjligt nu och i framtiden. 

Lösningar till kritiska moment 

För att kunna utveckla tjänsterna behöver vi förstå arbetsgivarnas verksamhetsmiljö. Inom FPA har vi skapat strukturer som säkerställer att kundförståelsen styr utvecklingsarbetet på ett övergripande sätt.

I vårt team för serviceutveckling arbetar specialister på kundförståelse, kommunikation, system och intern utveckling. Tillsammans säkerställer vi att informationen från fältet styr utvecklingsarbetet och omvandlas till konkreta lösningar. 

Under det senaste året har vi fördjupat förståelsen för arbetsgivarnas behov bland annat genom intervjuer och empatikartor. Dessa metoder har hjälpt oss att identifiera kritiska moment och utveckla fungerande lösningar för dem redan nu. Vi har till exempel förtydligat anvisningarna, ökat kommunikationen och också dialogen med arbetsgivarkunderna. Arbetet har bara börjat, men de kritiska moment som identifierats styr i fortsättningen också utvecklingen av digitala tjänster och förtydligandet av processerna. 

Först genomförs försök med stora arbetsgivare 

I höstas inledde vi ett försök med en stor arbetsgivare och deras aktör inom löneadministration. Tillsammans identifierar vi de kritiska momenten i tjänsten och löser problem i praktiken. Detta nära samarbete hjälper oss att förstå arbetsgivarens vardag och utveckla tjänster som underlättar skötseln av ärenden. 
 
Vi valde den här arbetsgivaren som samarbetspartner eftersom den har många olika slags behov, vilket i sin tur har stor inverkan på serviceprocesserna. Målet är att övergå från reaktiv service till ett proaktivt verksamhetssätt som baserar sig på samarbete. En öppen dialog fördjupar förståelsen och säkerställer att utvecklingsarbetet genuint framskrider tillsammans. 

I fortsättningen utvidgar vi försöken tillsammans med nya arbetsgivare och samlar in mer information om fungerande lösningar. Arbetsgivarnas åsikter och erfarenheter är nyckeln till framgång. Tillsammans bygger vi upp tjänster som stöder arbetsgivarnas verksamhet och stärker ett smidigt samarbete. 

Läs också 
Inlägg: På en gemensam utvecklingsresa med arbetsgivarna 
Inlägg: Arbetsgivarnas röst hörs när FPA utvecklar sina tjänster
 

Senast ändrad 16.12.2025