Läkemedelskredit från FPA – Vad är viktigt för yrkespersoner att känna till?
Från slutet av oktober kan FPA erbjuda kunder med låga inkomster en ny möjlighet att klara av sina läkemedelskostnader.
Tack vare läkemedelskrediten blir det lättare att betala årssjälvrisken för läkemedel eftersom betalningen görs i flera poster och man inte betalar någon ränta. Det går också att ansöka om läkemedelskredit för att betala årssjälvrisken för barns läkemedel. Det är fråga om ett treårigt försök som inleds 27.10.2025.
Vad är läkemedelskredit?
Läkemedelskrediten är avsedd för kunder med låga inkomster som inte får utkomststöd och för vilka årssjälvrisken för läkemedel uppnås antingen vid ett enda köptillfälle eller under en kalendermånad.
Krediten beviljas till ett belopp som motsvarar årssjälvrisken, och kunden betalar tillbaka den till FPA under 12 månader i jämnstora poster. Ingen ränta och inga andra avgifter tas ut på krediten.
I praktiken underlättar läkemedelskrediten kundens ekonomiska situation genom att läkemedelskostnaderna fördelas på flera månader.
Till vem? För kunder med låga inkomster, vars förvärvsinkomster och förmåner är högst 1 800 euro/månad (brutto). Om kunden har barn att försörja, höjs inkomstgränsen med 100 euro per barn för högst fem barn.
Täcker: årssjälvrisken för ersättningsgilla läkemedel (633,17 euro år 2025)
Villkor: räntefritt lån som återbetalas i 12 jämnstora poster
Beviljas inte: personer som får utkomststöd eller genomgår skuldsanering
Ansökan: i MittFPA eller på FPA:s serviceställe innan läkemedlet inhandlas.
En typisk kund som får läkemedelskredit kan till exempel vara en pensionär med låga inkomster, som har så mycket pengar på banken att det hindrar hen från att få utkomststöd.
Yrkespersoners roll som stöd för kunden
En yrkesperson inom social- och hälsovården har en viktig roll i rådgivningen och handledningen av kunderna.
Om du märker att en kund använder mycket eller dyra läkemedel som ska köpas inom en kort tid, ska du påminna hen om möjligheten att ansöka om läkemedelskredit.
Så här kan du göra:
- Ta upp frågan om läkemedelskredit till exempel på mottagningen eller i samband med förnyandet av recept.
- Hänvisa kunden till närmare information på fpa.fi/lakemedelskredit.
- Skriv ut och ge kunden FPA:s broschyr om läkemedelskredit (pdf).
Uppmana kunden att före ansökan kontrollera om hen har rätt till utkomststöd på fpa.fi/räknare.
Så här handleder du kunden att ansöka om läkemedelskredit
- Be kunden bekanta sig med villkoren för läkemedelskredit och fylla i ansökningsblanketten (Läkemedelskredit).
- Kunden ska spara den ifyllda blanketten på sin egen enhet.
- Ge kunden instruktioner om hur hen kan skicka ansökan i MittFPA..
- Logga in i MittFPA → Gör ansökan → Sjukvård, tandvård, resor, läkemedel och läkemedelskredit → Välj läkemedelskredit – Lägg till den sparade ansökan och skicka den.
- Berätta att bilagor kan läggas till i MittFPA efter att ansökan har skickats. Man kan till exempel bifoga
- receptlistan från MittKanta (högst 10 recept)
- patientanvisningen från läkaren
- apotekets kalkyl eller receptkopia.
- Berätta att beslutet och betalningsplanen kan ses i MittFPA.
Alternativt kan kunden fylla i ansökan vid FPA:s serviceställe.
Ytterligare information och material