Ny e-tjänst ger samarbetspartner ett smidigt sätt att lämna in handlingar
FPA har öppnat en ny e-tjänst där vissa samarbetspartner kan lämna in handlingar till FPA för kundernas räkning. I det första skedet kan den nya tjänsten användas av privata producenter av hälso- och sjukvårdstjänster, arbetslöshetskassor och rättsvårdande myndigheter. Den största nyttan med tjänsten är att den underlättar hanteringen av kundernas ärenden.
Den nya e-tjänsten för samarbetspartner, som öppnades i mitten av december, gör arbetet smidigare både för FPA:s samarbetspartner och för FPA:s anställda. Syftet är att minska användningen av skyddad e-post och post för att skicka handlingar. Även enskilda kunder drar nytta av förändringen när handläggningen av deras ärenden blir enklare och snabbare.
Privata producenter av hälso- och sjukvårdstjänster, arbetslöshetskassor och rättsvårdande myndigheter skickar en stor mängd olika handlingar till FPA, såsom kundernas ansökningar, bilagor till ansökningar och olika tilläggsutredningar. År 2024 tog FPA exempelvis emot cirka 290 000 e-postmeddelanden som innehöll bilagor från samarbetspartner. Det finns ingen exakt statistik över mängden papperspost som samarbetspartnerna skickar.
Vem är tjänsten avsedd för?
Den nya tjänsten riktar sig till sådana privata producenter av hälso- och sjukvårdstjänster, arbetslöshetskassor och rättsvårdande myndigheter som i dag använder skyddad e-post eller post för att lämna in handlingar.
I den nya e-tjänsten kan samarbetspartner lämna in ansökningar och bilagor för kundernas räkning. Tjänsten rekommenderas dock inte för att lämna in läkarutlåtanden. När det nya elektroniska BC-utlåtandet tas i bruk år 2026 kan alla utlåtanden som FPA behöver skickas elektroniskt. Den nya e-tjänsten för samarbetspartner rekommenderas inte heller för användare av andra e-tjänster, såsom förmånsdatatjänsten Kelmu.
Hur fungerar den nya tjänsten?
Man loggar in i den nya e-tjänsten för samarbetspartner via www.fpa.fi. För att logga in behöver användaren ett starkt elektroniskt identifieringsverktyg samt Suomi.fi-fullmakten Lämna uppgifter om kunder (suomi.fi). Fullmakten beviljas av fullmaktsgivaren i användarens organisation.
Det är enkelt att ladda upp handlingar. Användaren matar först in kundens personbeteckning och väljer ett ämne för handlingen, varefter handlingen kan laddas upp. Det går att skicka högst 20 handlingar åt gången.
Samarbetspartner kan dessutom se en lista över de handlingar de har skickat. Av datasäkerhetsskäl kan handlingarna inte öppnas och listan visas endast under en månad.
Handlingar som skickas via den nya e-tjänsten sparas direkt i kundens uppgifter och blir omedelbart tillgängliga för FPA:s handläggare. Handlingar som skickas via skyddad e-post eller post måste först skannas och indexeras, vilket innebär att de införs i kundens uppgifter med en viss fördröjning.