Vissa kunders FPA-förmåner som hittills betalats till kommunerna betalas nu till välfärdsområdena | FPAGå till innehållet
Pressmeddeleande

Vissa kunders FPA-förmåner som hittills betalats till kommunerna betalas nu till välfärdsområdena

Publicerad 29.12.2022

Privatpersoners FPA-förmåner som hittills betalats till kommunerna betalas från och med årsskiftet till välfärdsområdena. En del av betalningarna kan ändå gå till fel konton. Vi har sammanställt en anvisning för förmedlingskontokunder. 

De privatpersoners FPA-förmåner som hittills betalats till kommunerna betalas nu till välfärdsområdena. FPA kan betala en kunds förmån till välfärdsområdet utifrån ett betalningsyrkande eller om kommunen och kunden har kommit överens om det.

Om välfärdsområdet inte har meddelat de nya kontonumren i tillräckligt god tid eller om FPA inte har hunnit uppdatera informationen, styrs till betalningen inte till välfärdsområdets konto utan till exempel till det konto som kommunen tidigare har meddelat FPA. Då kan utbetalningen av förmånen från välfärdsområdet till kunden fördröjas.

Anvisningar för privatpersoner: Gör så här om du inte har fått betalningen på ditt konto

Om du är förmedlingskontokund och betalningen inte har kommit in på ditt konto, kontrollera först utbetalningsdagen i det beslut som du fått eller i MittFPA. Du kan kontrollera de månatliga utbetalningsdagarna på fpa.fi. 

Om förmånen borde vara betald men du inte har fått pengarna på ditt konto ska du ringa FPA:s telefonservice eller skicka ett meddelande i MittFPA. En FPA-anställd utreder till vilket konto din förmån har betalats och ser tillsammans med välfärdsområdets socialservice till att saken ställs till rätta så snabbt som möjligt.

Om du behöver brådskande hjälp ska du ringa FPA:s telefonservice eller kontakta socialservicen i ditt välfärdsområde. 

Läs mer

Senast ändrad 29.12.2022