Ring FPA | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Avbrott i tidsbokningssystemet 28.10 kl. 17–20 Läs mer

Servicenummer

Välj servicenummer enligt vad ditt ärende gäller. Telefontjänsten är i regel som mest belastad vid lunchtid och vid månadsskiftet.

FPA betjänar per telefon på svenska, finska, engelska och samiska.

020 692 230020 692 230

Vi betjänar måndag–fredag kl. 9–16.

  • allmänt bostadsbidrag

020 692 230020 692 230

Vi betjänar måndag–fredag kl. 9–16.

  • jämkad arbetslöshetsförmån
  • förmåner och åtgärder som avtalats med sysselsättningstjänsterna
  • grunddagpenning
  • arbetsmarknadsstöd

Ska jag kontakta FPA eller sysselsättningstjänsterna?

Kontakta FPA om du har frågor om arbetslöshetsförmåner som betalas av FPA. Du kan skicka ett meddelande till oss i MittFPA eller ringa vårt servicenummer.

Kontakta sysselsättningstjänsterna om din fråga gäller

  • anmälan som arbetssökande
  • skyldigheten att söka arbete
  • ett arbetskraftspolitiskt utlåtande
  • karenstiden för arbetslöshetsförmåner
  • sysselsättningsfrämjande service.

Du hittar kontaktuppgifter till sysselsättningstjänsterna på Arbetsmarknadstorgets regionala sidor.

Du kan också vända dig till den riksomfattande rådgivningstjänsten om utkomstskydd för arbetslösa (työmarkkinatori.fi).

020 692 226020 692 226

Vi betjänar måndag–fredag kl. 9–16.

  • underhållsstöd
  • barnbidrag
  • barnavårdsstöd
  • föräldradagpenningar

020 692 222020 692 222

Vi betjänar måndag–fredag kl. 9–16.

  • bostadsbidrag för pensionstagare
  • intyg och kort för pensionstagare
  • efterlevandepension
  • barnpension
  • rehabiliteringsstöd
  • sjukpension
  • garantipension
  • ålderspension

020 692 225020 692 225

Vi betjänar måndag–fredag kl. 9–16.

  • handikappbidrag för personer under 16 år
  • handikappbidrag för personer över 16 år
  • vårdbidrag för pensionstagare
  • rehabilitering
  • rehabiliteringspenning
  • funktionshinderkort

020 692 224020 692 224

Vi betjänar måndag–fredag kl. 9–16.

  • specialvårdspenning
  • det europeiska sjukvårdskortet
  • FPA-kortet
  • läkemedelsersättningar
  • reseersättningar och FPA-taxi
  • sjukvårdsersättningar
  • sjukdagpenning
  • dagpenning vid smittsam sjukdom

Så här beställer du FPA-taxi

Det finns i varje landskap två serviceproducenter av vilka taxiresor som ersätts av FPA kan beställas. Du kan själv välja vilkendera serviceproducenten du vill anlita för din resa.

Beställningsnumren

020 692 229020 692 229

Vi betjänar måndag–fredag kl. 9–16.

  • studiestöd och bostadstillägg
  • stöd för skolresor
  • studielånskompensation
  • militärunderstöd
  • hälsovårdsavgift för högskolestuderande
  • ränteunderstöd

020 692 227020 692 227

Vi betjänar måndag–fredag kl. 9–16.

  • grundläggande utkomststöd
  • betalningsförbindelser (t.ex. läkemedel, glasögon)
  • hyresgaranti

020 635 3500020 635 3500

Vi betjänar måndag–fredag kl. 9–16.

Om du har spärrmarkering

Om en person på goda grunder misstänker att hens egen eller familjens säkerhet är hotad, kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på personens begäran besluta att hens hemkommun och adressuppgifter inte får lämnas ut från befolkningsdatasystemet, utom till vissa myndigheter. Det här kallas spärrmarkering.

Vi rekommenderar att du sköter dina ärenden på nätet eller per telefon.

  • MittFPA: Som kund med spärrmarkering kan du sköta dina FPA-ärenden tryggt och enkelt på nätet. Logga in i MittFPA med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat. I e-tjänsten ser du alla dina uppgifter.
  • Telefontjänst: Betjäning ges på svenska, finska och engelska. Vi rekommenderar att du på förhand identifierar dig för telefontjänsten i MittFPA.
  • På ett serviceställe: Våra kundrådgivare på FPA:s serviceställen ser inte uppgifter som är spärrmarkerade. Vid behov skickar kundrådgivaren en kontaktbegäran till den enhet som sköter ärenden som omfattas av spärrmarkering, och den enheten kontaktar dig senare. Du kan också sköta dina ärenden på serviceställets kunddator.

Informationen om spärrmarkeringen överförs tillsammans med kontaktuppgifterna.

  • De myndigheter som får personens kontaktuppgifter får också information om spärrmarkeringen.

020 634 4940020 634 4940

Vi betjänar måndag–fredag kl. 10–15.

  • återkrav av stöd
  • indrivning av underhållsbidragsskuld och betalningsbefrielse
  • indrivning av borgensfordran på studielån och betalningsbefrielse
  • indrivning av hälsovårdsavgift för högskolestuderande

Kontakta indrivningscentret om du vill avtala om en betalningsplan eller ställa frågor om indrivning. Om du vill fråga om ett beslut om återkrav ska du ringa servicenumret för den förmån som återkravet gäller.

Läs mer om FPA:s indrivningscenter.

020 634 0300020 634 0300

Vi betjänar måndag–fredag kl. 10–15.

  • FPA-förmåner när du reser utomlands eller flyttar till Finland
  • Om ditt ärende gäller bostadsbidrag för pensionstagare, underhållsstöd, studiestöd, utkomststöd eller allmänt bostadsbidrag, ska du välja servicenumret för det ämnesområdet.

Läs mer om Centret för internationella ärenden.

Hittar du inte rätt servicenummer för din situation?

Välj det nummer som bäst passar din situation. Vid behov hänvisar vi dig vidare.

Det går inte att ringa till ett enskilt FPA-serviceställe. Ring vår telefontjänst, där vi i de flesta fall kan sköta ditt FPA-ärende genast. Kontrollera öppettiderna för våra serviceställen.

Identifiera dig för telefontjänsten på förhand i MittFPA

Du kan identifiera dig innan du ringer till FPA. Då besvaras ditt samtal fortare. Identifieringen gör ditt samtal snabbare och tryggare, eftersom vår kundrådgivare ser dina uppgifter genast när hen svarar. Identifieringen görs i MittFPA.

Du kan också ringa FPA utan att identifiera dig på förhand. I så fall identifieras du på annat sätt under samtalet.

Så här identifierar du dig för telefontjänsten i MittFPA:

  1. Logga in i MittFPA med dina bankkoder eller ditt mobilcertifikat.
  2. Välj Be att bli uppringd. Du hittar länken längst ner under Hjälp med att sköta ärenden.
  3. Ange det telefonnummer från vilket du ringer och tryck på Beställ kod.
  4. Du får en engångskod som är giltig i en halv timme.
  5. Om du är inloggad med din smarttelefon kan du ringa servicenumret direkt genom att trycka på telefonnumret i MittFPA. Då behöver du inte ange koden separat.
  6. Alternativt kan du ringa FPA:s servicenummer och knappa in den kod du fått i din telefon enligt de anvisningar du får medan du väntar på svar. 

Om du sköter någon annans ärenden per telefon rekommenderar vi att du identifierar dig på förhand. Det gör att dina ärenden kan skötas snabbare.

Mer information om telefontjänsten

Telefontjänsten är stängd under veckoslut och helgdagar:

  • trettondagen
  • långfredagen
  • påskdagen
  • annandag påsk
  • första maj
  • kristi himmelsfärdsdagen
  • midsommarafton
  • midsommardagen
  • alla helgons dag
  • självständighetsdagen
  • julafton
  • juldagen
  • annandag jul
  • nyårsdagen.

Samtal till FPA:s servicenummer är avgiftsbelagda. Priset gäller även väntetid.

Avgiften debiteras enligt prislistan för ditt telefonabonnemang

  • lokalnätsavgift (lna) om du ringer från ett fast nät
  • mobilsamtalsavgift (msa) om du ringer från en mobiltelefon
  • samtalsavgift för det aktuella landet om du ringer från utlandet.

Om ditt abonnemang har ett samtalspaket kan du kontrollera med operatören om 020-nummer ingår.

Det kostar inget att bli uppringd.

FPA:s telefontjänst har en återuppringningstjänst där du kan lämna en begäran om återuppringning medan du väntar. Vi kan ta emot ett begränsat antal begäranden. Återuppringning erbjuds under väntetiden om det finns lediga tider för återuppringning.

Du kan lämna en begäran om återuppringning antingen till det nummer du ringde från eller till ett annat nummer.

Om du lämnar en begäran om återuppringning kommer vår kundrådgivare att ringa dig en gång. Om vi inte får tag på dig får du ett textmeddelande där du ombeds ringa FPA på nytt.

När FPA ringer upp sina kunder kommer samtalen vanligen från numret 020 692 219 eller 020 634 1611. När vi ringer tillbaka till dig är samtalet avgiftsfritt. 

Du kan också lämna en begäran om uppringning i MittFPA. Begäran kan göras för innevarande eller nästa vardag. 

Vi spelar in inkommande och utgående samtal i kundtjänsten. Du kan läsa mer om inspelning i dataskyddsbeskrivningen.

Vi följer upp hur nöjda kunderna är med de tjänster vi tillhandahåller genom en kundenkät. Vi skickar enkäten via SMS från numret 018 444 199, 018 444 033, 018 444 034 eller 018 444 569. Att besvara enkäten är kostnadsfritt. Du kan läsa mer om våra kundenkäter i avsnittet Om FPA.
Du kan läsa mer om kundenkäten under Om FPA.

Läs mer

Se också

rött utropstecken

Effekterna av kriget i Ukraina

Läs svaren på vanliga frågor gällande kriget i Ukraina och FPA-förmånerna.

Läs svaren