Energian säästämistä ja parempia asiakaskokemuksia – nämä teemat korostuivat Kelan vastuullisuustyössä vuonna 2022 | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Energian säästämistä ja parempia asiakaskokemuksia – nämä teemat korostuivat Kelan vastuullisuustyössä vuonna 2022

Julkaistu 19.4.2023

Kelan tuore vastuullisuusraportti kokoaa yhteen vuoden 2022 vastuullisuustyön tulokset.  Vuoden aikana Kela panosti erityisesti energian säästämiseen ja yhdenvertaisuuden edistämiseen. Vastuullisuustyötä ohjasivat uudet strategiset vastuullisuuslinjaukset.

Kela on julkaissut vastuullisuusraporttinsa vuodelta 2022. Viime vuonna Kelan vastuullisuustyössä korostuivat erityisesti asiakkaiden ja henkilöstön yhdenvertaisuuden edistäminen sekä ilmasto- ja ympäristövaikutusten vähentäminen. Vastuullisuuden kehittämistä tukivat Kelan uudet strategiset vastuullisuuslinjaukset, jotka auttoivat määrittelemään vastuullisuustyön painopisteet.

Ympäristötyössä painottui energian säästäminen, jonka merkitys kasvoi myös muuttuneen maailmantilanteen vuoksi. Yksi tärkeimmistä energiansäästökeinoista oli parantaa tilojen käytön tehokkuutta. Edellisvuoteen verrattuna Kela onnistui tehostamaan tilojensa käyttöä 19 %. Lisäksi Kela osallistui Astetta alemmas -energiansäästökampanjaan, jonka myötä Kelan toimitalojen lämpötilaa laskettiin asteella. Kokonaisuudessaan Kelan energiankulutus pieneni 4,7 %.

Hankinnat nousivat Kelan hiilijalanjäljessä ensimmäistä kertaa suurimmaksi päästökategoriaksi energiankulutuksen ohi. Kokonaishiilijalanjälki kasvoi 46 % edellisvuodesta. 

– Huomattava kasvu aiheutui mittavista laitehankinnoista, joita jouduimme tekemään viime vuonna esimerkiksi laitteiden vanhentumisen sekä sähkökatkoihin varautumisen vuoksi. Toisaalta muissa päästökategorioissa suotuisa kehitys jatkui, ympäristövastuullisuuden asiantuntija Mimma Kuurakka toteaa.

Kela panosti asiakkaiden ja henkilöstön yhdenvertaisuuteen

Kela kartoitti loppuvuodesta vähemmistöihin kuuluvien asiakkaiden tarpeita. Kartoitus kuului Kelan sosiaalisen vastuullisuuden kokonaisuuteen, joka korostaa, että palveluiden kehittämisessä keskeistä on asiakkaiden yhdenvertaisuus. Kartoituksessa käytettiin Suomen yhdenvertaisuusvaltuutetun määritelmää vähemmistöistä.

– Asiakkaiden pitää saada Kelasta tarpeidensa mukaista palvelua. Kartoitus on antanut tietoa epäkohdista, ja sen pohjalta olemme tunnistaneet kehitettäviä teemoja, joihin voimme seuraavaksi tarttua, kertoo johtava vastuullisuuden asiantuntija Petra Elomaa.

Kela on suuri työnantaja, ja sen sosiaalinen vastuullisuus ulottuu myös henkilöstöön. Yksi organisaation keskeisistä toimintaperiaatteista onkin perheystävällisyys, jota edisti muun muassa viime elokuussa voimaan astunut perhevapaauudistus.

– Viime vuonna 92 % kelalaisista ilmoitti voivansa sovittaa yhteen työnsä ja yksityiselämänsä. Myös perhevapaita pitäneiden kelalaisten isien määrä kasvoi noin 20 % edeltävästä vuodesta, henkilöstöjohtaja Pasi Lankinen summaa. 

Kansainväliset standardit ohjaavat raportointia

Kelan vastuullisuusraportti laadittiin nyt ensimmäistä kertaa Global Reporting Initiative (GRI)  standardin ohjaamana. Raportin tarkoituksena on kuvata avoimesti Kelan toiminnan vaikutuksia asiakkaisiin, henkilöstöön ja ympäristöön. Raportissa kartoitettiin ensimmäistä kertaa myös ilmastonmuutokseen sekä vihreään siirtymään liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia.

Kela on tehnyt vastuullisuusraportointia vuodesta 2017 alkaen. Raportoinnissaan se noudattaa myös Valtiokonttorin ohjeistusta julkishallinnon organisaatioille. 

Lue lisää: 

Sivu päivitetty 25.10.2023