Asumislisä ja yleinen asumistuki opiskelijalle | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Asumislisä ja asumistuki

Kela tukee opiskelijoiden asumista maksamalla asumislisää. Osa opiskelijoista voi saada yleistä asumistukea.

Asumislisä

Voit saada opintotuen asumislisää, jos asut vuokralla tai asumisoikeusasunnossa. Lisäksi sinulla täytyy olla oikeus opintotukeen.

Asumislisän määrään vaikuttaa vuokran määrä ja se, missä kunnassa asut. Kuntakohtaiset enimmäismäärät ovat 216, 248 ja 296 euroa kuukaudessa.

Asumislisä on pienempi, jos asut vanhempiesi omistamassa asunnossa, ulkomailla tai oppilaitoksen asuntolassa.

Voit saada asumislisää ja muuta opintotukea vain opiskelukuukausilta.

Asumislisän saamisessa ei ole ikärajaa.

Vanhempien tulot eivät vaikuta asumislisään.

Yleinen asumistuki

Jos et voi saada opintotuen asumislisää, sinun kannattaa selvittää, voitko saada yleistä asumistukea.

Voit saada yleistä asumistukea esimerkiksi näissä tilanteissa:

  • Asut yhdessä lapsesi tai puolisosi lapsen kanssa.
  • Saat jotain tukea, jonka vuoksi et voi saada opintotukea.
  • Olet keskeyttänyt opintosi tai käyttänyt opintotukikuukautesi loppuun.
  • Opintosi eivät ole edistyneet riittävästi, ja Kela on lakkauttanut opintotukesi.

Yleisessä asumistuessa tulot vaikuttavat eri tavalla kuin opintotuessa.

Lue lisää yleisestä asumistuesta.

Voit arvioida laskurin avulla, kuinka paljon saat yleistä asumistukea (yleiskielellä).

Lue lisää

Sivu päivitetty 25.6.2026