Yleinen asumistuki | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Tukea asumismenoihin

Voit saada Kelasta asumistukea, jos tulosi ovat pienet.

Näillä sivuilla kerrotaan yleisestä asumistuesta. Yleisen asumistuen tarkoitus on auttaa sinua asumismenojesi kanssa.

Kuka voi saada yleistä asumistukea?

Yleistä asumistukea voidaan maksaa yhdelle henkilölle tai useamman henkilön ruokakunnalle.

Mikä on ruokakunta?

Ruokakunta tarkoittaa henkilöitä, jotka asuvat pysyvästi samassa asunnossa. Tavallisesti ruokakunta on aviopari, avopari tai perhe. Myös yksi henkilö voi olla ruokakunta.

Voit saada yleistä asumistukea, jos asut

  • vuokra-asunnossa
  • asumisoikeusasunnossa
  • osaomistusasunnossa.

Yleistä asumistukea ei voi saada omaan osakeasuntoon tai omaan omakotitaloon. 

Opiskelija voi saada yleistä asumistukea vain, jos hän asuu oman tai puolisonsa lapsen kanssa.

Kelasta voi saada asumiseen myös eläkkeensaajan asumistukea, opiskelijan asumislisää tai sotilasavustuksen asumisavustusta. Näistä tuista kerrotaan omilla sivuillaan.

Yleensä voit saada vain yhtä asumisen tukea kerrallaan.

Lue lisää