Paljonko voit saada yleistä asumistukea? | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Paljonko voit saada yleistä asumistukea?

Yleinen asumistuki voi olla korkeintaan 70 prosenttia asumismenoista. Maksat siis itse asumismenoistasi aina vähintään 30 prosenttia.

Asumistukea ei kuitenkaan makseta kaikista asumismenoista, vaan hyväksyttävät asumismenot on määritelty laissa.

Laissa määritellään myös enimmäisasumismenot eli suurin asumismenojen euromäärä, jonka perusteella voi saada asumistukea.

Jos asumismenosi ovat suuremmat kuin enimmäisasumismenot, voit saada asumistukea enintään enimmäisasumismenojen mukaan.

Enimmäisasumismenoihin vaikuttavat asunnossa asuvien aikuisten ja lasten lukumäärä sekä asunnon sijaintikunta.

Kunnat on jaettu ryhmiin asumisen hinnan mukaan. 

Tarkista oman kuntasi enimmäisasumismenot Kelan sivuilta (yleiskielellä).

​​​​​​Arvioi laskurin avulla, kuinka paljon voit saada asumistukea (yleiskielellä).

Esimerkkejä hyväksyttävistä asumismenoista

Maija asuu yksin vuokra-asunnossa Helsingissä. Hän maksaa vuokraa 800 euroa kuukaudessa. Yksin asuvan asumismenoina voidaan Helsingissä hyväksyä enintään 563 euroa kuukaudessa. Maijan asumistuen määrä lasketaan siis 563 euron mukaan. Sitä ei lasketa Maijan vuokran eli 800 euron perusteella.

Tommi asuu yksin alivuokralaisena Kemissä. Hän maksaa vuokraa 291 euroa kuukaudessa. Yksin asuvan asumismenoina voidaan Kemissä hyväksyä enintään 394 euroa kuukaudessa. Tommin asumistuen määrä lasketaan siis vuokran eli 291 euron mukaan, koska vuokran määrä ei ylitä enimmäisasumismenoja.

Lue lisää

Sivu päivitetty 25.6.2026