Miten tulot vaikuttavat asumistukeen? | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Miten tulot vaikuttavat asumistukeen?

Tulosi vaikuttavat siihen, paljonko voit saada asumistukea.

Perusomavastuu

Ennen kuin lopullinen asumistuki on selvillä, asumismenoista vähennetään perusomavastuu. Perusomavastuun määrään vaikuttavat

  • aikuisten ja lasten lukumäärä ruokakunnassa
  • ruokakunnan bruttotulot kuukaudessa.

Bruttotulot

Bruttotulot ovat tuloja, joista ei ole vähennetty veroja.

Mitä suuremmat tulot ovat, sitä suurempi on perusomavastuu. Jos tulot ovat hyvin pienet, perusomavastuuta ei ole lainkaan.

Tulot

Asumistuen määrään vaikuttavat

  • ansiotulot (esimerkiksi palkkatulo, josta on tehty ansiotulovähennys)
  • pääomatulot (esimerkiksi vuokratulot ja talletusten korot)
  • useat tuet (esimerkiksi työmarkkinatuki, opintoraha, eläkkeet ja sairauspäiväraha).

Asumistuen määrään eivät vaikuta

  • tietyt tuet (esimerkiksi toimeentulotuki, lapsilisä, opintorahan huoltajakorotus tai omaishoidon tuki)
  • opintolaina
  • ruokakunnan alaikäisen lapsen tulot
  • satunnaiset tulot (esimerkiksi perintö tai lahja).

Sinun täytyy ilmoittaa kaikki tulosi asumistukihakemuksessa.

Kela saa tietoja sinulle maksetuista palkoista myös tulorekisteristä.

Muista ilmoittaa Kelaan, jos tulosi suurenevat tai pienenevät.

Ansiotulovähennys

Ansiotulovähennys tarkoittaa sitä, että jokaisen ruokakunnan jäsenen yhteenlasketuista ansiotuloista vähennetään 300 euroa kuukaudessa. Kela ei siis ota tätä summaa huomioon, kun se laskee asumistukeen vaikuttavien tulojen määrää.

Ansiotulovähennys voidaan tehdä palkkatulosta, elinkeinotoiminnan tulosta ja maatalouden tulosta.

Ansiotulovähennystä ei tehdä enää 1.4.2024 alkaen, koska laki muuttuu. Sen jälkeen kaikki tulot vaikuttavat asumistukeen.

Lue lisää tulojen vaikutuksesta asumistuen määrään (yleiskielellä).

​​​​Miten tuen määrä lasketaan?

Asumistuen määrä lasketaan näin:

Asumismenoista vähennetään ensin perusomavastuuosuus. Asumistuki on 80 prosenttia jäljelle jäävästä hyväksyttävästä summasta.

1.4.2024 alkaen asumistuki on 70 prosenttia summasta.

Arvioi laskurin avulla, kuinka paljon voit saada asumistukea (yleiskielellä). ​​​​​

Esimerkki

Esimerkin euromäärät ovat voimassa 1.4.2024 alkaen.

Jaakko asuu yksin vuokra-asunnossa Turussa. Asunnon vuokra on 700 euroa kuukaudessa. Jaakon tulona on opintoraha, joka on 279,38 euroa kuukaudessa. Koska Jaakon tulot ovat pienet, perusomavastuuta ei ole.

Jaakon asumismenoina voidaan hyväksyä enintään 447 euroa kuukaudessa. Asumistuen määrä lasketaan enimmäisasumismenojen mukaan. Sitä ei lasketa Jaakon vuokran eli 700 euron perusteella.

Jaakon asumistuki on 70 prosenttia enimmäisasumismenoista eli 447 euroa x 0,70 = 312,90 euroa kuukaudessa.

Jaakko maksaa asumisesta itse 387,10 euroa kuukaudessa (700 euroa - 312,90 euroa = 387,10 euroa).

Sivu päivitetty 5.2.2024

Mitä mieltä olet sivusta?