Miten tulot vaikuttavat yleiseen asumistukeen? | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Miten tulot vaikuttavat yleiseen asumistukeen?

Tulot ja omaisuus vaikuttavat siihen, paljonko yleistä asumistukea voi saada.

Perusomavastuu

Ennen kuin lopullinen asumistuki on selvillä, asumismenoista vähennetään perusomavastuu.

Perusomavastuun määrään vaikuttavat

  • aikuisten ja lasten lukumäärä ruokakunnassa
  • ruokakunnan bruttotulot kuukaudessa.

Mitä ovat bruttotulot?

Bruttotulot ovat tuloja, joista ei ole vähennetty veroja.

Mitä suuremmat tulot ovat, sitä suurempi on perusomavastuu.

Tulot

Asumistuen määrään vaikuttavat

  • ansiotulot (esimerkiksi palkka)
  • omaisuus (esimerkiksi osakkeet ja tilillä olevat rahat)
  • pääomatulot (esimerkiksi vuokratulot ja talletusten korot)
  • useat tuet (esimerkiksi työttömyystuki, sairauspäiväraha ja vanhempainpäivärahat).

Asumistuen määrään eivät vaikuta

  • tietyt tuet (esimerkiksi toimeentulotuki, lapsilisä, opintorahan huoltajakorotus tai omaishoidon tuki)
  • ruokakunnan alaikäisen lapsen tulot ja omaisuus.

Tulosi voivat jatkua samanlaisina tai vaihdella. Kela laskee sinulle jatkuvan tulon seuraavassa tilanteessa: tulosi jatkuvat samanlaisina 3 kuukautta eteenpäin siitä, kun sinulle on myönnetty asumistuki tai kun asumistukesi on tarkistettu.

Jos tulosi vaihtelevat, Kela arvioi sinulle keskiarvotulon tulevien 12 kuukauden tulojen perusteella. Näin voi olla, jos esimerkiksi teet välillä keikkatöitä ja olet välillä työttömänä.

Sinun täytyy ilmoittaa kaikki tulosi asumistukihakemuksessa. Kela saa tietoja sinulle maksetuista palkoista myös tulorekisteristä.

Muista ilmoittaa Kelaan, jos tulosi suurenevat tai pienenevät.

Lue lisää tulojen vaikutuksesta asumistuen määrään (yleiskielellä).

Lue lisää

Sivu päivitetty 16.2.2026