Turvakielto


Jos henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, maistraatti voi hänen pyynnöstään määrätä, ettei hänen kotikunta- tai osoitetietojaan saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin tietyille viranomaisille. Viranomaiset, jotka saavat henkilön yhteystietoja järjestelmiinsä, saavat myös tiedon turvakiellosta. (Väestötietolaki 36 §)

Kela on keskittänyt turvakieltoasiakkaiden etuushakemusten käsittelyn muutamiin yksiköihin 25.3.2013 alkaen. Näin varmistamme tietojesi turvallisen suojauksen.

Suosittelemme turvakieltoasiakkaille asiointia verkossa tai puhelimitse.

Verkkopalvelu

Turvakieltoasiakkaana voit hoitaa Kela-asioitasi turvallisesti ja helposti verkossa osoitteessa www.kela.fi/asiointi. Kirjaudu palveluun omilla verkkopankkitunnuksillasi.Näet palvelussa kaikki omat tietosi.

Kelan asiointipalvelussa voit

  • hakea Kelan tukia ja lähettää liitteitä
  • katsoa hakemuksesi käsittelytilanteen
  • ilmoittaa muutoksista tai lakkauttaa tuen

Puhelinpalvelu

Kelan asiakasneuvoja palveleee turvakieltoasiakkaita palvelunumerossa 020 635 3500 arkisin klo 9–16. Numerosta saa palvelua myös ruotsiksi ja englanniksi.

Toimistopalvelu

Kelan toimistossa palveluneuvoja ei näe turvakiellolla suojattuja tietojasi. Tarvittaessa palveluneuvoja jättää yhteydenottopyynnön turvakieltoasioihin erikoistuneeseen yksikköön, joka ottaa sinuun yhteyttä.

Ajanvaraus

Turvakieltoasiakkaana sinun ei kannata tehdä verkossa ajanvarausta Kelan palveluneuvojalle.Ajanvarauspalvelua antavat palveluneuvojat eivät näe turvakiellon piirissä olevia tietojasi. Soita mieluummin palvelunumeroon 020 635 3500.

Lue lisää

Viimeksi muokattu 6.5.2016
Sivu päivitetty 4.5.2015