Kelan palveluorganisaatio uudistuu – etuushakemuksia käsittelee jatkossa neljä valtakunnallista palveluyksikköä | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Kelan palveluorganisaatio uudistuu – etuushakemuksia käsittelee jatkossa neljä valtakunnallista palveluyksikköä

Julkaistu 2.1.2024

Kelan palveluista vastaavat yksiköt organisoituivat uudelleen vuoden 2024 alussa. Etuushakemusten käsittelyä hoitaa jatkossa neljä valtakunnallista palveluyksikköä. Alueellisten asiakaspalveluyksiköiden palvelualueisiin tulee pieniä muutoksia. Palvelukanavat ja -numerot eivät muutu.

Kela organisoi uudelleen palvelutoimintaansa. Tähän saakka hakemusten ratkaisutyöstä ovat vastanneet viisi alueellista vakuutuspiiriä, mutta vuodenvaihteessa vakuutuspiirien toiminta päättyi. Jatkossa etuushakemuksia käsittelee neljä valtakunnallista palveluyksikköä.

Uudet valtakunnalliset palveluyksiköt ja palveluyksiköiden johtajat ovat

  • asumistuen ja perhe- ja työttömyysetuuksien palveluyksikkö | Kimmo Ruuskanen
  • terveysperusteisten etuuksien palveluyksikkö | Tommi Hallikainen
  • eläkkeiden ja kansainvälisten asioiden palveluyksikkö | Maini Kihlman
  • perustoimeentulotuen palveluyksikkö | Petri Hannula.

– Etuushakemusten ratkaisutyötä tekee noin 5 300 kelalaista. Uudistuksen tavoitteena on hoitaa etuuspäätösten käsittely asiakkaan näkökulmasta vielä aiempaakin sujuvammin valtakunnallisissa yksiköissä, kertoo palvelujohtaja Sari Hänninen.

Asiakaspalveluyksiköt palvelevat puhelimessa ja palvelupisteissä

Asiakkaiden neuvonnasta ja ohjauksesta vastaavat viisi alueellista asiakaspalveluyksikköä. Myös valtakunnallinen puhelinpalvelu siirtyy niiden vastuulle, kun puhelinpalvelusta aiemmin vastanneen yhteyskeskuksen toiminta päättyi vuodenvaihteessa. Asiakkaiden ja kumppaneiden palvelunumeroihin ei tule muutoksia.

– Asiakkaiden henkilökohtaisessa neuvonnassa painopiste on siirtynyt entistä vahvemmin puhelimeen. Viime vuonna palveluasiantuntijamme vastasivat yli kahteen miljoonaan asiakaspuheluun, toteaa palvelujohtaja Antti Jussila.

Kela neuvoo asiakkaita myös palvelupisteissä, OmaKelassa ja sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa ja Jodelissa.

Kelan asiakaspalveluyksiköt ja palveluyksiköiden johtajat ovat

  • eteläinen asiakaspalveluyksikkö | Irma Parén
  • itäinen asiakaspalveluyksikkö | Pirjo Myyry
  • keskinen asiakaspalveluyksikkö | Petteri Taponen
  • läntinen asiakaspalveluyksikkö | Kaisa Mäkitalo
  • pohjoinen asiakaspalveluyksikkö | Anne Penttilä

Asiakaspalveluyksiköiden vastuulla olevat palvelualueet muuttuivat hieman vuodenvaihteessa. Kelan palvelut Keski-Suomessa siirtyivät keskisen asiakaspalveluyksikön vastuulle (aiemmin itäisen asiakaspalveluyksikön vastuulla) ja palvelut Keski-Pohjanmaalla siirtyvät läntisen asiakaspalveluyksikön vastuulle (aiemmin pohjoisen asiakaspalveluyksikön vastuulla).

Lisätietoja

Kelan organisaatio
Kelan tulosyksiköt

Yhteystiedot

Asiakkaan lähipalvelujen tulosyksikön yhteystiedot
Valtakunnallisten asiakkuuspalvelujen tulosyksikön yhteystiedot 

Sivu päivitetty 2.1.2024