Ohje sosiaalipalveluille: Asiakkaan etuuden maksaminen hyvinvointialueelle vuodenvaihteessa 2022–2023
Vuodenvaihteen jälkeen Kela maksaa hyvinvointialueille ne henkilöasiakkaiden etuudet, jotka on aiemmin maksettu kunnille. Jos Kela ei ole saanut hyvinvointialueilta uusia tilitietoja tai niiden päivittäminen ja tarkistaminen vievät aikaa, maksut voivat ohjautua väärin. Kokosimme ohjeen alkuvuoden etuusmaksuista sosiaalipalvelujen ammattilaisille.
Kela maksaa jatkossa hyvinvointialueille ne henkilöasiakkaiden etuudet, jotka aiemmin on maksettu kunnille. Osa hyvinvointialueista on ilmoittanut uudet tilinumerot Kelaan, osa ei vielä ole ehtinyt ilmoittaa niitä. Jos tietoja ei ole ilmoitettu, maksut ohjautuvat vuodenvaihteen jälkeen niille tileille, jotka kunnat ovat ilmoittaneet aiemmin Kelaan.
Jos hyvinvointialue on ilmoittanut uudet tilitiedot, Kela päivittää uudet tilinumerot järjestelmiinsä. Jos tiedoissa on ollut epäselvyyksiä, maksut voivat viivästyä. Tällainen tilanne on esimerkiksi, jos hyvinvointialue on ilmoittanut kaksi tilinumeroa yhden tilalle tai jos Kelaan ei ole ilmoitettu, minkä tilinumeron uusi numero korvaa.
Lisäksi vaikka uusi tilinumero on ilmoitettu Kelaan, maksu on voinut lähteä, ennen kuin oikea tilinumero on päivitetty Kelan järjestelmään.
Tarkista Kelmusta, onko etuus maksettu
Jos etuuden maksu viipyy, tarkista etuustietopalvelu Kelmusta, onko etuus jo maksettu. Jos etuutta ei ole maksettu, voit tarkistaa kela.fistä kuukausikohtaiset maksupäivät. Jos etuus maksetaan päiväkohtaisesti, kuten työttömyysturva tai sairauspäiväraha, voi maksupäivän tarkistaa asiakkaan saamasta päätöksestä. Jos etuuden pitäisi olla maksettu, mutta sitä ei näy Kelmussa, soita Kelan viranomaislinjalle.
Jos etuus on maksettu, tarkista Kelmusta, perustuuko maksu kunnan tekemään maksuvaatimukseen. Voit hakea asiakkaalle kirjatut maksuvaatimukset tämän henkilötunnuksella. Maksuvaatimukset tulevat näkyviin etuuksittain, kun valitset Muut etuudet. Klikkaamalla alkuperäistä maksuvaatimusta näet, mille tilille Kela on maksanut etuuden.
Jos maksuvaatimusta ei ole, maksu perustuu todennäköisesti kunnan ja asiakkaan sopimaan järjestelyyn. Tässä tapauksessa voit tarkistaa Kelmusta tilinumeron vain perustoimeentulotuen maksuista. Muiden etuuksien maksuissa tilinumeroa ei näy. Silloin tilinumeron voi tarkistaa kunnalta, sosiaalitoimen omasta järjestelmästä tai soittamalla Kelan viranomaislinjalle.
Etuustietopalvelun käyttöä varten työntekijällä täytyy olla riittävät tietojensaantioikeudet. Kirjautumiseen tarvitset vahvan sähköisen tunnistautumistavan ja riittävät Suomi.fi-valtuudet. Lue lisää etuustietopalvelu Kelmusta ja Suomi.fi-valtuuksista.
Maksu kannattaa ohjata kunnalta hyvinvointialueelle
Jos maksu on ohjautunut kunnan tilille, suosittelemme, että kunta ja hyvinvointialue sopivat maksun siirtämisestä hyvinvointialueen tilille. Jos Kela huomaa virheen maksussa, ne pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti yhteistyössä hyvinvointialueiden ja kuntien kanssa. Tärkeintä on yhdessä huolehtia yhteisten asiakkaiden tarpeista.
Kelaan kannattaa ottaa välittömästi yhteyttä, jos Kelalta tarvitaan toimenpiteitä. Kelaan on hyvä olla yhteydessä myös, jotta Kela voi korjata hyvinvointialueen tilinumerot ja ohjata tulevat maksut oikealle tilille. Ota yhteyttä lähettämällä suojattua sähköpostia osoitteeseen etuusmaksut@kela.fi. Kirjoita viestin aiheeksi HVA-tilinumerovirhe ja viestiin seuraavat tiedot:
- perustieto virheestä, eli esimerkiksi jos
- et tiedä kenen maksu on ohjautunut tilille
- asiakkaan maksu on ohjautunut väärälle tilille
- asiakkaan maksu ei ole ohjautunut oikealle tilille
- mille tilille maksu on tullut
- mikä on oikea tili.
Näin lähetät suojattua sähköpostia Kelaan.