Suojattu sähköposti yhteistyökumppaneille | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Suojattu sähköposti kumppaneille

Kumppanit voivat olla Kelaan yhteydessä suojatulla sähköpostilla. Suosittelemme, että käytät Kelan omaa suojattua sähköpostia. Älä lähetä meille tavallista, suojaamatonta sähköpostia.

Suojatulla sähköpostilla voit 

Pyydä neuvontaa ja tietoja

Suojatulla sähköpostilla voit kysyä neuvoa tai pyytää tietoja esimerkiksi asiakkaan hakemuksesta, päätöksestä tai maksutiedoista. Suojatulla sähköpostilla voit myös antaa lisätietoa asiakkaan tilanteesta. 

Neuvonnan sähköpostiosoite on kumppanit.neuvonta@kela.fi.  

Jos pyydät Kelalta salassa pidettävää tietoa asiakkaasta, sinun täytyy perustella pyyntösi ja kertoa, mihin oikeutesi saada tietoa perustuu. Lue lisää tietojen luovuttamisesta ja tiedonsaantioikeuksista.

Suojatulla sähköpostilla voit hoitaa parhaiten asioita, jotka eivät ole kiireellisiä. Vastaamme neuvontaviesteihin 2 työpäivän kuluessa. Jos asiasi on kiireellinen, ota yhteyttä soittamalla. Tarkista kumppaneiden palvelunumerot.

Lähetä asiakirjoja ja lisäselvityksiä 

Suojatulla sähköpostilla voit lähettää Kelaan asiakirjoja, kuten lisäselvityksiä ja muita liitteitä. 

Toimita asiakirjat sähköpostiosoitteeseen kumppanit.liitteet@kela.fi.

Jotkin asiakirjat voi toimittaa myös Kelan asiointipalveluissa. Esimerkiksi sosiaalipalveluiden ammattilainen voi asiakkaan pyynnöstä toimittaa perustoimeentulotuen hakemuksia ja liitteitä etuustietopalvelu Kelmussa. Tutustu Kelan asiointipalveluihin kumppaneille

Voit toimittaa asiakirjoja myös postitse osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. 

Toimi näin, kun lähetät suojattua sähköpostia

  1. Lähetä sähköposti aina suojattuna. 

    Suosittelemme, että käytät Kelan suojausta. Suojaus toimii Suomi.fi-tunnisteella, mutta voit asioida myös ilman sitä.
    • Lähetä viesti Suomi.fi-tunnisteella. Kirjoita oma sähköpostiosoitteesi Lähettäjä-kenttään. Tunnistaudu palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. 
    • Lähetä viesti ilman Suomi.fi-tunnistetta. Kirjoita oma sähköpostiosoitteesi Lähettäjä-kenttään. Saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta voit lähettää Kelaan suojatun sähköpostin. Linkki on voimassa 30 päivää.
  2. Älä kirjoita sähköpostiviestin otsikkokenttään arkaluontoista tietoa.

    Sähköpostiviestin otsikkokenttä on suojaamaton. Siksi otsikkoon ei pidä kirjoittaa arkaluontoista tietoa, kuten asiakkaan nimeä tai henkilötietoja. 
  3. Kirjoita viestikenttään ainakin yhteystietosi. 

    Viestin muu sisältö riippuu siitä, millaista asiaa hoidat:
    • Jos kysyt neuvoa, kirjoita viestikenttään yhteystietojen lisäksi kysymyksesi.
    • Jos hoidat yksittäisen asiakkaan asiaa, kirjoita viestikenttään myös asiakkaan nimi ja henkilötunnus ja kerro, mitä varten hoidat asiaa tai pyydät tietoja. Tarvitsemme tiedot, jotta voimme varmistaa, että sinulla on oikeus hoitaa asiaa tai saada pyytämäsi tiedot.
    • Jos lähetät liitteitä, kirjoita viestikenttään nimesi ja yhteystietosi sekä organisaatiosi nimi ja Y-tunnus.
    • Jos hoidat toisen organisaation asiaa, merkitse yhteystietoihin myös sen organisaation nimi ja Y-tunnus, jota asia koskee. Yhteystiedot ovat asian käsittelijöille välttämättömät.
  4. Toimita liitteet pdf-tiedostona osoitteeseen kumppanit.liitteet@kela.fi. 
    • Tarkista, että liitteenä lähettämäsi kuva on selkeä.
    • Lähetä samaa henkilöä koskevat liitteet mieluiten yhtenä pdf-tiedostona.
    • Anna tiedostoille kuvaavat nimet, jotka eivät kuitenkaan sisällä henkilöiden nimiä tai muita henkilökohtaisia tietoja.

Lue lisää

Kelasta saapuvan suojatun sähköpostin käsittely (pdf)
 

Sivu päivitetty 30.1.2024

Mitä mieltä olet sivusta?