Toimeentulotuen asiakas, kokeile chattikeskustelua palveluasiantuntijan kanssa | Ajankohtaista | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Toimeentulotuen asiakas, kokeile chattikeskustelua palveluasiantuntijan kanssa

Julkaistu 9.2.2023

Toimeentulotuen asiakas voi nyt kokeilla OmaKelassa chattia Kelan palveluasiantuntijan kanssa. Asiakkaat ovat jo pitkään toivoneet mahdollisuutta chattikeskusteluun ihmisen kanssa.  

Helmikuun alussa on käynnistynyt kokeilu, jossa tunnistautunut toimeentulotuen asiakas voi keskustella chatissa Kelan palveluasiantuntijan kanssa. Kun asiakas täyttää toimeentulotuen verkkohakemusta asiointipalvelussa OmaKelassa, hän voi pyytää apua sen täyttämiseen ensin chattirobotti Kela-Kelpolta. Jos chattirobotti ei osaa vastata asiakkaan kysymykseen, asiakas voi siirtyä chattikeskusteluun Kelan palveluasiantuntijan kanssa. Henkilöasiakkaiden chatteja ei ole Kelassa aikaisemmin kokeiltu.

– Asiakkaat ovat jo pitkään kyselleet chattirobotilta, onnistuisiko chattikeskustelu ihmisen kanssa. Hienoa, että meillä on nyt tarjota tämä mahdollisuus, sanoo erikoissuunnittelija Niko Keskinen Kelasta.

Chatti on auki maanantaista perjantaihin klo 9–16. Kokeilun aikana chattiin voi siirtyä suomenkielisen toimeentulotuen verkkohakemuksen chattirobotin eli hakemusavustajan kautta. Chattirobotti ei tarjoa siirtymää chattiin, jos jonotuspaikat ovat jo täynnä. 

Kokeilun avulla kerätään tietoa chattirobotin ja palveluasiantuntijan kanssa käytävän chattikeskustelun yhdistämisestä. Kokeilu kestää kolme kuukautta. 

Näin chatti toimii

  1. Asiakas kirjautuu OmaKelaan.
  2. Asiakas hakee perustoimeentulotukea verkkohakemuksella.
  3. Asiakas aloittaa tarvittaessa keskustelun chattirobotin kanssa, joka näkyy sivun alalaidassa.
  4. Jos asia ei selviä chattirobotin kanssa, voi asiakas pyytää paikalle palveluasiantuntijan, jos asiantuntijoita on paikalla.
  5. Chattirobotti voi myös ehdottaa siirtymistä henkilökohtaiseen palveluun, jos chattirobotti tunnistaa, että asiakkaan kysymys liittyy laajempaan elämäntilanteen muutokseen.
  6. Palveluasiantuntija joko vastaa heti tai asiakas pääsee jonoon ja odottaa palvelua.
  7. Palveluasiantuntija palvelee asiakasta chatissa samojen periaatteiden mukaan kuin muutenkin Kelan asiakaspalvelussa.
  8. Keskustelun lopuksi asiakkaalta pyydetään palautetta palvelusta.

Lue lisää

Sivu päivitetty 9.2.2023