Vuokranantajan asiointipalvelu siirtyy sähköiseen postiin
Kelan asiakirjat toimitetaan vuokranantajan asiointipalvelua käyttäville ensisijaisesti sähköisesti vuoden 2026 alusta. Vuokranantajan ei enää tarvitse antaa erillistä suostumusta paperipostista luopumiseen.
Kelan päätökset ja kirjeet lähetetään jatkossa ilman erillistä suostumusta vain vuokranantajan asiointipalveluun. Paperittomuus koskee vuokranantajia, jotka kirjautuvat asiointipalveluun ja ovat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa tai puhelinnumeronsa. Muutos tulee voimaan Kelassa 15.1.2026.
Vuokranantaja saa ilmoituksen saapuneesta asiakirjasta sähköpostilla tai tekstiviestillä Kelasta. Asiakirja on heti luettavissa asiointipalvelussa, mikä tekee asioinnista nopeampaa ja helpompaa.
Paperipostiin voi halutessaan palata
Vuokranantajan ei tarvitse tehdä mitään muutoksen vuoksi. Vuokranantaja voi kuitenkin halutessaan palata paperipostiin ilmoittamalla siitä asiointipalvelussa.
Vuokranantajat, jotka eivät käytä asiointipalvelua, saavat Kelan asiakirjat edelleen paperipostina.
Vuokranantajilla oli jo syksyllä 2025 mahdollisuus luopua paperipostista antamalla suostumus asiointipalvelussa. Vuoden 2026 alusta suostumusta ei enää tarvita.
Kaikki viranomaiset alkavat vuonna 2026 toimittaa kirjeet ensisijaisesti sähköisesti, kun sähköisen asioinnin ensisijaisuutta koskeva laki tulee voimaan. Tarkka ajankohta vahvistuu eduskuntakäsittelyn edetessä.
Vuokranantajan asiointipalvelu
Vuokranantajan asiointipalvelu on Kelan asiointipalvelu kaikille vuokranantajille, joiden vuokralaiset saavat Kelasta etuuksia. Vuokranantaja voi olla yritys, organisaatio, järjestö, hyvinvointialue, kunta tai yksityishenkilö.
Vuokranantajan asiointipalvelussa vuokranantaja voi ilmoittaa tiedot, jotka Kela tarvitsee tuen maksamista varten. Vuokranantaja voi myös hakea vuokravakuuden realisointia.