FPA:s chattbottar svarar nu också på frågor om sjukdagpenningar | Aktuellt | FPAGå till innehållet
Meddelande

FPA:s chattbottar svarar nu också på frågor om sjukdagpenningar

Publicerad 24.11.2025

Chattbottarna FPA-Folke och FPA-Kelpo kan nu också svara på frågor om FPA:s sjukdagpenningar. FPA:s chattbottar ger kunderna information om dagpenningar som betalas på grundval av arbetsoförmåga samt råd om ansökningsprocessen och om de bilagor som behövs för ansökan.

FPA:s chattbot FPA-Folke ger nu kunderna råd också i ärenden som gäller sjukdagpenningar. Man kan till exempel fråga om vilka inkomster som inverkar på sjukdagpenningen och om självrisktiden för partiell sjukdagpenning. Chattbotten ger också råd om eventuella andra förmåner under sjukledighet, information om handläggningstiderna för ansökningar och anvisningar för användningen av MittFPA.

FPA-Folke svarar på frågor om sjukdagpenningar på FPA:s webbplats på fpa.fi/sjukdagpenningar. Rådgivning på finska ges av chattbotten Kela-Kelpo på kela.fi/sairauspaivarahat.

Sjukdagpenningar är en viktig helhet som i berör en stor del av FPA:s kunder i något skede av livet.

Flexibel tjänst som ständigt utvecklas

FPA-Folke betjänar kunderna mångsidigt och flexibelt dygnet runt. Den lär sig hela tiden nytt utifrån kundernas frågor. Det här gör att chattbotten hålls uppdaterad och kan reagera snabbt på förändringar i kundernas behov.

– Om kundens situation visar sig vara för komplicerad för chattbotten, kan den hänvisa kunden vidare till en lämplig servicekanal, såsom MittFPA eller telefontjänsten. På det viset får kunden alltid den hjälp hen behöver, förklarar produktägaren Sanna Kuunpuro.

Att FPA-Folke nu kan svara på frågor om de olika sjukdagpenningarna är ett steg framåt. I framtiden kommer FPA:s chattbottar att utvecklas vidare och kunna ge information också om andra förmåner.

– Utvecklingen av FPA-Folke och Kela-Kelpo stöder FPA:s mål att erbjuda kundorienterade och digitala tjänster i alla livssituationer, sammanfattar Sanna Kuunpuro.

FPA-Folke och Kela-Kelpo har betjänat kunderna sedan 2020. Under den här tiden har de besvarat frågor bland annat om grundläggande utkomststöd, familjeförmåner, bostadsbidrag, förmåner för studerande, rehabiliteringsförmåner och arbetslöshetsförmåner. Under 2024 förde kunderna över 114 000 diskussioner med chattbottarna. 

Närmare information för kunderna

Testa chattbotten på fpa.fi med frågor om sjukdagpenningar
Läs mer om FPA-Folke

 

 

Senast ändrad 24.11.2025