Lagen om Folkpensionsanstalten revideras: det blir möjligt att slopa handläggarnas underskrift i besluten, den elektroniska kommunikationen ökar och FPA:s rätt att få uppgifter utvidgas | Aktuellt | FPAGå till innehållet
Meddelande

Lagen om Folkpensionsanstalten revideras: det blir möjligt att slopa handläggarnas underskrift i besluten, den elektroniska kommunikationen ökar och FPA:s rätt att få uppgifter utvidgas

Publicerad 20.11.2025

Ändringarna i lagen om Folkpensionsanstalten ökar möjligheterna att utnyttja digitaliseringen och förbättrar personalens säkerhet.  

I lagen om Folkpensionsanstalten föreskrivs om FPA:s uppgifter. Riksdagen godkände en ändring av lagen om Folkpensionsanstalten 18.11.2025.  

Regeringen överlämnade sin proposition med förslag till ändring av lagen om Folkpensionsanstalten till riksdagen i september 2025. Propositionen bereddes utifrån förslag från en parlamentarisk arbetsgrupp samt de ändringsbehov som FPA lagt fram. De ändringar som nu godkändes träder i kraft stegvis från och med 1.1.2016. I FPA:s verksamhet syns ändringarna under början av 2026.  

Ändringarna innebär bland annat att FPA:s rätt att få uppgifter utvidgas, att handläggarnas namn i fortsättningen inte behöver skrivas ut i FPA:s förmånsbeslut samt att elektronisk delgivning av beslut prioriteras, dvs. att FPA:s beslut och brev i första hand skickas elektroniskt.   

– Den utvidgade rätten att få uppgifter gör dataproduktionen snabbare och stöder utvecklingen av den sociala tryggheten. Möjligheten att i större utsträckning delge beslut elektroniskt effektiverar vår verksamhet. Den lagändring som gör det möjligt att slopa handläggarens underskrift i beslut anser jag vara särskilt viktig. Ändringen skulle ge ett konkret verktyg för att förebygga hot och trakasserier som riktar sig mot personalen, säger Auli Valli-Lintu, direktör för lagstiftningsutveckling vid FPA.  

I FPA:s beslut anges i fortsättningen kontaktuppgifter till kundrådgivningen  

I fortsättningen ska det bli möjligt att ersätta handläggarens namn med FPA:s kontaktuppgifter i förmånsbeslut. Syftet med ändringen är att minska hot och trakasserier som riktar sig mot FPA:s personal. Slopandet av handläggarens underskrift kräver ytterligare en ändring i en förordning. Vid social- och hälsovårdsministeriet pågår fram till 28.2.2026 ett projekt för att ändra förordningen.  

– Det här är en ändring som personalen har efterlyst länge och ett viktigt steg mot en tryggare arbetsmiljö. Också efter att förordningen har ändrats skulle det vara möjligt att kontrollera vem som fattat beslutet, så kundens rättsskydd äventyras inte, säger Auli Valli-Lintu.  

FPA:s rätt att få uppgifter av andra myndigheter för forskning och statistik utvidgas  

Lagändringen ger FPA rätt att i större omfattning använda sådana uppgifter som redan finns hos FPA och att utnyttja uppgifter från andra myndigheter. De nya rättigheterna gäller användningen av uppgifter för forskningsändamål och statistiska ändamål. Den utvidgade rätten att få uppgifter gör det möjligt att skapa ett bättre faktaunderlag för utvecklingen av den sociala tryggheten och lagstiftningen och för utvärderingen av effekter. Ändringen gäller dock inte förmånshandläggningen.  

Kundbrev från FPA skickas i första hand elektroniskt  

I och med lagändringen skickas FPA:s beslut och brev till kunderna i första hand elektroniskt.  Det här innebär att besluten kommer fram snabbare och att postningskostnaderna minskar. Ändringen uppskattas minska FPA:s omkostnader med cirka 6 miljoner euro om året. Den här ändringen avses träda i kraft samtidigt som lagändringarna gällande prioritering av elektronisk delgivning i myndighetsverksamhet 12.1.2026.  

För FPA:s kunder innebär ändringen att då kunden loggar in i MittFPA och tidigare har meddelat sin e-postadress eller sitt telefonnummer, får hen i fortsättningen beslut och brev endast elektroniskt i MittFPA. FPA kommer att informera sina kunder om ändringen via flera olika kanaler. Kunden kan återgå till papperspost genom att separat meddela FPA detta.  

I ändringarna av lagen om Folkpensionsantaleten preciserades också sammansättningen av FPA:s styrelse och behörighetsvillkoren för ledningen. I fortsättningen kan FPA också vid behov låta privata aktörer utföra rutinmässiga biträdande uppgifter som hänför sig till att exempelvis ta emot eller skriva ut handlingar eller hantera samtycken. Dessutom får Statens revisionsverk rätt att granska lagligheten, ändamålsenligheten och effektiviteten i FPA:s verksamhet.  

Mer information

Senast ändrad 20.11.2025