Me kelalaiset toimimme myös sosiaalisessa mediassa Kelan arvojen mukaisesti. Vaikka et edustaisi sosiaalisessa mediassa Kelaa, sinut voidaan yhdistää työnantajaasi. Monille työyhteisömme ulkopuolisille yksittäisen kelalaisen mielipide voi näyttäytyä koko Kelan virallisena kannanottona.
Sosiaalisessa mediassa työ- ja yksityisroolia voi olla vaikea erottaa toisistaan. Vaikka et kertoisi työnantajaasi, voidaan tietty toiminta tai kommentointi yhdistää Kelaan.
Esimerkki: Sosiaalisessa mediassa voidaan esimerkiksi spekuloida julkisuuden henkilön Kela-asioita tai toimeentuloa. Vaikket itse olisi käsitellyt kyseisen henkilön asioita eikä sinulla olisi tietoa hänen saamistaan etuuksista, sinun ei kelalaisena kannata osallistua tällaiseen keskusteluun. On mahdollista, että muut keskustelijat saavat selville työnantajasi ja olettavat, että jaat varmaa tietoa henkilön asioista.
Lojaliteettivelvollisuus pätee myös sosiaalisessa mediassa
Lojaliteettivelvollisuuden mukaisesti sinun on työntekijänä vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa asemassasi vaadittavan käytöksen ja toiminnan kanssa. Se tarkoittaa sitä, että meidän kelalaisten tulee muistaa myös työnantajan etu emmekä voi esimerkiksi vahingoittaa työnantajan mainetta epäasiallisella käyttäytymisellä. Lojaliteettivelvollisuus koskee sinua myös silloin, kun olet vapaa-ajallasi sosiaalisessa mediassa.
Hyvä muistisääntö on miettiä, mitä voisit sanoa ruuhkaisessa bussissa ääneen. Mitä et siellä voisi kaikkien kuullen sanoa, et voi sanoa sosiaalisessa mediassakaan. Puhu siis aina työnantajastasi, työkavereistasi ja esihenkilöistäsi sosiaalisessa mediassa ystävällisesti ja kunnioittavasti. Anna rakentava palaute työyhteisön sisällä, älä koskaan julkisesti sosiaalisessa mediassa.
Ole tarkkana myös rajatulle porukalle tarkoitetuissa yksityisissä keskusteluryhmissä! Kommentistasi voidaan ottaa kuvakaappaus ja sitä voidaan jakaa ryhmän ulkopuolelle. Myös yksityisviesteillä käyty keskustelu voidaan jakaa julkiseen sosiaaliseen mediaan kuvakaappauksina.
Vapaa-ajalla ei tarvitse antaa Kela-neuvontaa
Kannustamme kelalaisia jakamaan tietoa ja keskustelemaan, mutta sinun ei pidä neuvoa yksittäisiä Kelan asiakkaita heidän henkilökohtaisissa etuusasioissaan. Ohjaa neuvoja kysyvät Kelan virallisiin palvelukanaviin tai etsimään tietoa kela.fistä. Tällä tavalla varmistamme, että asiakkaamme etsivät tietoa luotettavista lähteistä ja saavat neuvontaa virallisista palvelukanavista. Tämä turvaa myös asiakkaan tietosuojan.
Esimerkki 1: Asiakas kysyy, voiko opiskelija saada yleistä asumistukea. Voit vastata tähän yleisellä tasolla, että voi saada ja ohjata kela.fihin tarkemman tiedon luokse.
Esimerkki 2: Asiakas kysyy, voiko juuri hän saada toimeentulotukea ja kertoo tilanteestaan ja tuloistaan. Voit ohjata asiakkaan kela.fihin tai Kelan virallisiin palvelukanaviin. Älä vastaa hänen kysymykseensä sosiaalisessa mediassa äläkä kannusta häntä kertomaan lisää tietoa tilanteestaan.