Kelan sosiaalisen median tilien ylläpito ja moderointi | Tietoa Kelasta | KelaSiirry sisältöön

Asiointipalveluissa käyttökatko 14.12. klo 6.00–20.00 Lue lisää

Kelan sosiaalisen median tilien ylläpito ja moderointi

Kelan etuuksista ja palveluista tiedottaminen on Kelan lakisääteinen tehtävä. Tähän tehtävään sisältyy myös Kanta-palvelujen toiminnasta viestiminen. Viestimme aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, koska haluamme tavoittaa asiakkaamme siellä, missä he muutenkin ovat.

Vastaamme asiakkaiden kysymyksiin Instagramissa, Facebookissa ja Jodelissa vahvistetulla Kelan käyttäjätunnuksella. Kelalla on tilit myös Twitterissä, LinkedInissä, YouTubessa ja TikTokissa. Kelan sosiaalisen median tilit on listattu tälle sivulle.

Kelan viestintäyksikkö vastaa sosiaalisen median kanavien perustamisesta ja ylläpidosta. Asiakkaan lähipalvelujen tulosyksikkö vastaa Kelan sosiaalisen median tileillä annettavasta asiakaspalvelusta.

Sosiaalisen median tileillämme käytävää keskustelua seurataan ja asiakkaiden kysymyksiin vastataan virka-aikaan.

Tietosuojasyistä emme voi vastata henkilökohtaisia tai arkaluonteisia tietoja sisältäviin kysymyksiin. Omia henkilötietoja ei pidä jakaa sosiaalisessa mediassa edes yksityisviestillä. Jos asiakas tarvitsee henkilökohtaista neuvontaa, hänet ohjataan sosiaalisesta mediasta Kelan tai Kanta-palvelujen muihin palvelukanaviin.

Kelan sosiaalisen median sisällöt on tarkoitettu kaikille Kelan ja Kanta-palvelujen toiminnasta kiinnostuneille. Siksi meille on tärkeää, että kaikki sosiaalisen median tileillämme vierailevat ihmiset kokevat olonsa turvalliseksi. Muista siis hyvän verkkokäyttäytymisen säännöt. Jokaisella on oikeus kysyä tai kommentoida ilman pelkoa siitä, että häneen kohdistuisi asiatonta käytöstä.

Sosiaalisen median tileiltämme piilotetaan tai poistetaan kommentit, jotka

  • sisältävät runsaasti alatyylisiä ilmaisuja tai joissa nimitellään muita ihmisiä loukkaavalla tavalla
  • yllyttävät rikokseen tai joissa jaetaan lainvastaista materiaalia tai ohjataan laittomaan tai asiattomaan materiaaliin
  • ovat uhkaavia
  • ovat rasistisia tai muulla tavalla väheksyvät toisen ihmisen ihmisarvoa
  • myyvät tai markkinoivat jotakin tuotetta tai palvelua
  • perustuvat valeuutisiin, disinformaatioon tai salaliittoteorioihin.

Poistamme myös toistuvat samanlaiset kommentit. Lisäksi sosiaalisen median tileiltämme poistetaan kommentit, jotka sisältävät kommentoijan tai jonkun muun henkilökohtaisia tietoja tai muulla tavalla loukkaavat tietosuojaa.

Kanavien ylläpitäjillä on oikeus estää käyttäjältä pääsy organisaatiotilin sisältöihin, jos tämä toistuvasti rikkoo sääntöjä.

Ota yhteyttä

Jos sinulla on kysyttävää tai jos huomaat tileillämme epäasiallista käytöstä, ole yhteydessä Kelan viestintään: viestinta@kela.fi.

Sivu päivitetty 28.5.2024