Ifyllningsanvisningar för blanketten Arbetsgivares ansökan – Kostnader i anslutning till företagshälsovården (SV 98 TTHr eller SV 98a TTHr)
Allmänt om sökande av ersättning
Arbetsgivaren ansöker om ersättning för företagshälsovårdskostnader per räkenskapsperiod. Om arbetsgivaren är en privatperson eller ett hushåll söker man ersättning per kalenderår.
Kostnaderna ska basera sig på bokföringen för den räkenskapsperiod som uppgetts i ansökan. Om arbetsgivaren är skyldig att betala mervärdesskatt uppges kostnaderna utan mervärdesskatt.
Arbetsgivaren söker ersättning med en ansökan per FO-nummer även om arbetsgivaren har anlitat flera producenter av företagshälsovårdstjänster (t.ex. olika serviceproducenter för olika verksamhetsställen, eller om serviceproducenten bytts ut under räkenskapsperioden).
Tiden för ansökan om ersättning är 6 månader från det att arbetsgivarens bokföringsmässiga räkenskapsperiod upphört.
Inga bilagor behövs till ansökan. Skicka därför ansökan utan bilagor. FPA begär dem vid behov.
Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivare får i kalkylerad återbäring från skattemyndigheten 5 procent av kostnaderna för de tjänster som kommunen eller välfärdsområdet har köpt till sin personal av en serviceproducent inom den privata hälso- och sjukvården. Dra av det belopp som motsvarar en återbäring på 5 procent från de kostnader i ansökan som enligt skattemyndigheternas anvisningar har varit befriade från mervärdesskatt. Alternativt kan du ange beloppet av den kalkylerade återbäringen på 5 procent vid ”Inkomster som avdras” på blanketten (ersättningsklass I och II). Meddela under ”Ytterligare uppgifter” på vilket sätt du har angett återbäringens belopp.
Ansök så här
Arbetsgivaren kan ansöka om ersättning för kostnader för företagshälsovård
- via e-tjänsten för ersättningar för företagshälsovård
- med blankett SV 98 TTHr / SV 98a TTHr.
Ansökan om ersättning för företagshälsovårdskostnader fylls i genom samarbete mellan arbetsgivaren och serviceproducenten. Största delen av de uppgifter som behövs för ansökan får arbetsgivaren av den egna serviceproducenten. Det är arbetsgivarens uppgift att kontrollera de förhandsuppgifter som serviceproducenten gett, komplettera med de uppgifter som saknas och skicka ansökan till FPA.
Serviceproducenten kan ge förhandsuppgifterna genom att
- skicka dem till FPA elektroniskt. Detta är möjligt bara för en del av serviceproducenterna. Mer information om hur man skickar förhandsuppgifterna elektroniskt får serviceproducenten på adressen tth@kela.fi.
- fylla i ansökningsblanketten SV 98 TTHr / SV 98a TTHr. Om serviceproducenten använder en blankett som finns i det egna datasystemet ska blanketten vara godkänd av FPA. Mer information om godkännande av blanketter får serviceproducenten på adressen tth@kela.fi.
- ge uppgifterna på något annat sätt.
Ansökan via e-tjänsten
Man loggar in i e-tjänsten för ersättningar för företagshälsovård med Suomi.fi-identifikation. Om serviceproducenten har skickat förhandsuppgifterna elektroniskt, väljer arbetsgivaren dem som underlag för sin ansökan, fyller i de uppgifter som fattas och skickar ansökan till FPA.
Om serviceproducenten har fyllt i förhandsuppgifterna på en pappersblankett fyller arbetsgivaren själv i hela ansökan i e-tjänsten.
Ansökan med pappersblankett
Om arbetsgivaren inte söker ersättning via e-tjänsten ska ansökan göras med blankett SV 98 TTHr / SV 98a TTHr (pdf).
Klicka på länken Ladda ner PDF för att öppna blanketten. Spara blanketten på din dator eller mobila enhet. Använd programmet Adobe Reader för att fylla i blanketten. Genom att använda den senaste versionen säkerställer du att blanketternas olika funktioner fungerar felfritt.
Den ifyllda ansökan skickas till FPA per post. Postadressen är Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA.