Kuljetusalan lakko voi hidastaa etuuskäsittelyä – Kela suosittelee verkkoasiointia | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Kuljetusalan lakko voi hidastaa etuuskäsittelyä – Kela suosittelee verkkoasiointia

Julkaistu 15.2.2023

Kelaan postitetut hakemukset ja liitteet voivat viivästyä kuljetusalan lakon vuoksi. Kela suosittelee asiakkaita lähettämään hakemukset ja liitteet OmaKela-verkkopalvelussa. Jos liite tai lisäselvitys viivästyy lakon vuoksi, Kela pyrkii joustamaan annetusta määräajasta.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on ilmoittanut lakosta, joka järjestetään 15.–21.2.2023. Postialan työntekijäliitto PAU tukee lakkoa 16.2. alkaen. Lakot voivat hidastaa postin kulkua.

Posti arvioi, että lakon takia muun muassa kirjeet voivat viivästyä useita päiviä tai jopa yli viikon. Kelan asiakkaiden kannalta tämä tarkoittaa sitä, että päätökset voivat viivästyä, jos asiakas lähettää hakemuksen, liitteitä tai lisäselvityksiä postitse.

Kela suosittelee verkkoasiointia – myös puhelinpalvelu ja palvelupisteet auttavat

Vaikka Kelan postitse lähettämät päätökset voivat viivästyä lakon vuoksi, päätökset kuitenkin näkyvät normaalisti OmaKela-verkkopalvelussa.
Myös asiakkaiden postittamien hakemusten ja liitteiden saapuminen Kelaan voi viivästyä, ja sen vuoksi on mahdollista, että erityisesti työttömyysetuuksien ja toimeentulotuen maksaminen myöhästyy.

Kelan asiakkaiden kannattaa siis asioida ensisijaisesti OmaKelassa, jossa lakko ei vaikuta asiointiin. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, ja palvelussa voi tarkastaa myös oman hakemuksensa käsittelytilanteen.

– Suurin osa Kelan asiakkaista käyttää jo OmaKelaa. Jos suinkin on mahdollista, nyt kannattaa siirtyä hoitamaan Kela-asioitaan verkossa, sanoo Kelan asiakkuusyksikön päällikkö Soili Orre.

Kelan puhelinpalvelussa ja palvelupisteissä tarvittaessa tuetaan asiakkaita heidän verkkoasioinnissaan ja autetaan niitä asiakkaita, jotka eivät voi asioida verkossa.

Kela pyrkii joustamaan

Kela pyrkii huomioimaan ratkaisuissaan lakon aiheuttamat viivästykset.

– Me ymmärrämme Kelassa, että kaikki asiakkaat eivät pysty asioimaan sähköisesti. Teemme kaikkemme sen eteen, että lakon vaikutukset eivät vaarantaisi asiakkaidemme toimeentuloa, sanoo Orre.
Kela seuraa lakon vaikutuksia ja tiedottaa niistä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.

Lisätietoa asiakkaille

Sivu päivitetty 15.2.2023

Mitä mieltä olet sivusta?