Kelan prepaid-maksukorttien toimittaja vaihtuu – muutos vaikuttaa myös palveluihin 1.12.2023 alkaen | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Kelan prepaid-maksukorttien toimittaja vaihtuu – muutos vaikuttaa myös palveluihin 1.12.2023 alkaen

Julkaistu 27.11.2023

Kela solmi keväällä 2023 sopimuksen prepaid-maksukorteista Enfuce-yritysryhmittymän kanssa. Enfucen toimittamat prepaid-kortit otettiin käyttöön syyskuussa. Edellisen toimittajan kortit poistuvat kokonaan käytöstä marraskuun loppuun mennessä. Samalla korttien käyttöön liittyvät palvelut muuttuvat.

Kela päätti prepaid-maksukorttien hankinnasta yhdessä Valtiokonttorin kanssa keväällä. Kelassa uudet Prepaid Visa -kortit otettiin käyttöön syyskuussa. Kela voi maksaa asiakkaan etuuden maksukortille esimerkiksi, jos asiakkaalla ei ole pankkitiliä. Maksukortti on yleensä väliaikainen järjestely siihen asti, kun asiakas saa käyttöönsä pankkitilin.

Korttitoimittajan vaihtuminen tarkoittaa, että aiemmin käytössä olleet maksukortit poistuvat käytöstä. Ne ovat olleet voimassa syksyn ajan, mutta joulukuun alusta alkaen vanhat kortit lakkaavat toimimasta.  Samalla vaihtuu myös puhelinnumero, johon soittamalla kortin voi sulkea.

Kela on lähettänyt maksukortin yhteydessä asiakkaille kirjeen, jossa muutoksesta on kerrottu. Kokosimme tähän tiedotteeseen ohjeita yhteisiä asiakkaitamme auttaville ammattilaisille.

Tietoa maksukortista

Asiakas saa kortin ja henkilökohtaisen tunnusluvun aina erillisissä kirjeissä. Kortilla voi nostaa käteistä pankkiautomaatista tai sitä voi käyttää maksukorttina Suomessa. Muut kuin Kela eivät voi maksaa kortille etuuksia tai siirtää sille rahaa. 

Osa pankkiautomaateista saattaa veloittaa käteisnostokulun, joka vähennetään kortin saldosta. Korttia voi käyttää maksuvälineenä kaikissa yrityksissä, joissa voi maksaa Visa-kortilla. 

Kortille ladattu summa on käytettävissä sen kuukauden loppuun asti, joka on merkitty kortin kohtaan EXP DATE. Kun kortti on vanhentunut, se kuuluu leikata sirun kohdalta poikki.

Saldon ja tilitapahtumien tarkistaminen

Asiakas voi tarkistaa prepaid-korttinsa saldon, tilitapahtumat ja PIN-koodin Enfucen sähköisestä MyPortal-palvelusta (https://myportal.enfuce.com). Lisäksi saldon voi tarkistaa Nosto-automaateilta. 

Sähköisen palvelun käyttö on mahdollista vain, jos asiakas on ilmoittanut sähköpostiosoitteensa Kelaan. Sähköpostiosoitteen voi ilmoittaa soittamalla Kelaan tai lomakkeella. Kun Kela on ilmoittanut asiakkaan sähköpostiosoitteen kortin toimittajalle, asiakas saa sähköpostiinsa kirjautumislinkin sähköiseen palveluun.

Asiakas voi käyttää korttia, vaikka hän ei ottaisi käyttöön sähköistä palvelua.

Palvelut asiakkaille ja kumppaneille

Jos prepaid-kortti katoaa tai se varastetaan, asiakkaan täytyy ottaa välittömästi yhteyttä korttien sulkupalveluun. Enfucen korttien sulkupalvelu on avoinna vuorokauden ympäri numerossa 09 6150 0115.

Jos asiakas tarvitsee apua sähköisen MyPortal-palvelun käytössä, hänen täytyy itse ottaa yhteyttä Enfucen asiakastukeen. Asiakastuki ei voi luovuttaa asiakkaan tietoja toiselle henkilölle. Enfucen MyPortal-palvelun asiakastuki palvelee klo 9–17 numerossa 09 6150 0116.

Muissa prepaid-kortteihin liittyvissä asioissa asiakas voi ottaa yhteyttä Kelaan soittamalla. Kumppanit voivat ottaa yhteyttä soittamalla viranomaislinjalle tai lähettämällä suojattua sähköpostia Kelaan.

Lue lisää

 

Sivu päivitetty 24.11.2023

Mitä mieltä olet sivusta?