Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin

Julkaistu 25.5.2023

Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi, ja uusiin aukioloaikoihin siirrytään 29.5.2023 alkaen.

Voit hoitaa useimmat Kela-asiat verkossa: hakea etuuksia, tarkistaa päätöksen, nähdä milloin etuus maksetaan, toimittaa liitteitä ja lähettää Kelaan viestejä. Kelan verkkosivuilla chattirobotti neuvoo mm. toimeentulotukeen, yleiseen asumistukeen, opiskelijoiden tukiin sekä perhe-etuuksiin liittyvissä asioissa. Kela palvelee asiakkaita myös Facebookissa ja Instagramissa.

Jos omaan asiaan ei löydy vastausta verkosta, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun. Puhelinpalvelu on kesälläkin avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–16. Puhelimessa voit hoitaa samoja henkilökohtaisia asioita kuin palvelupisteessä. Palvelunumerot on eritelty elämäntilanteittain. Jos et löydä sopivaa numeroa, voit soittaa mihin tahansa numeroon. 

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelasta soitetaan asiakkaalle. Puhelinajan voi varata verkossa tai soittamalla mihin tahansa palvelunumeroon.

Saamenkieliset palvelut kesäkaudella

Kelan pohjoissaamenkielinen puhelin- ja etäpalvelu on avoinna koko kesän arkisin klo 9–11 numerossa 020 634 2894. Koltansaamenkielinen puhelin- ja etäpalvelu on avoinna arkisin klo 9–11 numerossa 020 634 4795 (suljettu 10.7.–4.8.). Inarinsaameksi palvelua saa tulkin välityksellä. Saamenkieliset asiakkaat voivat jättää myös yhteydenottopyynnön sähköpostiin osoitteeseen saame@kela.fi. Löydät lisätietoa Kelan saamenkielisistä palveluista osoitteesta www.kela.fi/saame.  

Palvelupisteiden aukioloajoissa muutoksia 29.5.2023 alkaen

Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi. Kesäaukiolot astuvat voimaan 29.5.2023 alkaen ja päättyvät viimeistään 30.9.2023. 
Isompien kaupunkien keskustoissa toimivat palvelupisteet ovat avoinna normaalisti tai lähes normaalisti. Pienempien palvelupisteiden osalta muutoksia on enemmän. Palvelupisteen aukiolotiedot kannattaa tarkistaa suomi.fistä

Miten hoidan Kela-asiani, jos se ei onnistu verkossa eikä puhelimessa ja lähin palvelupiste on kiinni? 

Monella paikkakunnalla on viranomaisten yhteinen asiointipiste, jossa neuvotaan yleisellä tasolla Kela-asioissa. Kela-asioissa saa neuvontaa myös esimerkiksi Ohjaamoissa, Lähitoreilla ja palvelukeskuksissa. Lisäksi monella paikkakunnalla on Kelan etäpalvelu, eli tietokone, jonka kautta saat Kelan asiantuntijaan kuva- ja ääniyhteyden. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä. Voit tarkistaa lähimmän Kelan palvelua tarjoavan toimipisteen suomi.fistä.

Voit myös ottaa yhteyttä kotikuntasi sosiaalipalveluihin, vammaispalveluihin tai terveydenhuoltoon, jossa sinua voidaan auttaa esimerkiksi puhelinajan varaamisessa. Kun sinulle varataan puhelinaika, Kelan asiantuntija soittaa sinulle sovittuna ajankohtana, eikä puhelu maksa mitään. 

Paperiposti kannattaa lähettää Kelaan osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 Kela. 

Palvelupisteiden aukioloajat 29.5.2023 alkaen 

Lisää tietoa asiakkaille

Sivu päivitetty 25.5.2023