Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin

Julkaistu 22.4.2021

Suurimmat palvelupisteet ovat kesällä auki lähes normaalisti, mutta joidenkin palvelupisteiden aukioloajat muuttuvat kesäkauden vuoksi. Myös koronaepidemia voi vaikuttaa aukioloaikoihin. Turvallisinta on hoitaa Kela-asiat verkossa ja puhelimessa. Puhelinpalvelu on avoinna normaalisti myös kesällä.

Kelan tavoitteena on pitää palvelutaso kesällä yhtä hyvällä tasolla kuin se on ollut kevään aikana. Huhtikuussa palvelupisteissä on käynyt keskimäärin vähemmän asiakkaita kuin yleensä ja painopiste on siirtynyt puhelinpalveluun. Ripeästi tehtyjen poikkeusjärjestelyjen takia puhelinpalvelu on toiminut hyvin, jonotusajat ovat pysyneet lyhyinä ja ajanvarausajan on saanut parin päivän päähän.

– Olemme saaneet asiakkailta paljon hyvää palautetta siitä, että puhelinasiointi on toiminut erinomaisesti. Moni yllättyy siitä, miten kätevää se on, ja siitä, että puhelimessa voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä, sanoo asiakkuusjohtajan sijainen Petteri Taponen.

Kesällä suurimmat kaupunkien keskustoissa sijaitsevat palvelupisteet ovat auki arkisin. Osa palvelupisteistä palvelee tiettyinä päivinä viikossa ja osa vain ajanvarauksella. Keskikesällä osa pienimmistä palvelupisteistä on kiinni.  Aukiolo kannattaa aina tarkistaa Kelan verkkosivuilta osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteen-haku.

Koska tartuntariski ja osa rajoitustoimenpiteistä on edelleen olemassa, neuvontaa saa vain palvelutiskillä ja sisäänpääsyä rajoitetaan tarvittaessa. Asiakastietokoneita voi käyttää, ja ne puhdistetaan usein. Epidemian takia aukioloajat ja palvelut voivat myös muuttua nopeasti.

– Palvelupisteeseen ei pidä tulla, jos on sairaana tai karanteenissa. Turvallisinta on hoitaa Kela-asiat verkossa tai puhelimessa aina kun mahdollista.

Verkossa on huhtikuussa jätetty noin miljoona hakemusta, mikä on noin 72 % kaikista hakemuksista. Jonotusaika Kelan puhelinpalveluun on ollut keskimäärin noin 3 minuuttia, ja päivässä on vastattu noin 8 200 puheluun. Myös ajanvarausaikojen saatavuus on ollut hyvä: puhelinajan on saanut parin päivän päähän.

Sivu päivitetty 22.4.2021