Anvisningar för socialservicen: Betalning av kundens förmån till välfärdsområdet vid årsskiftet 2022–2023 | FPAGå till innehållet
Meddelande

Anvisningar för socialservicen: Betalning av kundens förmån till välfärdsområdet vid årsskiftet 2022–2023 

Publicerad 29.12.2022

Från och med årsskiftet betalar FPA ut vissa privatpersoners förmåner till välfärdsområdena istället för till kommunerna. Om FPA inte har fått det nya kontonumret från välfärdsområdet eller om uppdateringen och kontrolleringen av uppgifterna tar tid, kan utbetalningarna gå till fel konton. Vi har sammanställt en anvisning för sakkunniga inom socialservicen gällande förmånsutbetalningarna i början av året.

De privatpersoners FPA-förmåner som hittills betalats till kommunerna betalas nu till välfärdsområdena. En del av välfärdsområdena har meddelat sina nya kontonummer till FPA, men en del har ännu inte hunnit göra det. Om FPA inte har fått det nya kontonumret, styrs betalningen efter årsskiftet till de konton som kommunen tidigare har meddelat FPA.

Om välfärdsområdet har meddelat de nya kontouppgifterna, uppdaterar FPA kontonumren i sina system. Om det finns oklarheter i uppgifterna, kan utbetalningarna dra ut på tiden. En sådan situation kan uppstå till exempel om välfärdsområdet har meddelat två kontonummer istället för en eller om FPA inte har fått uppgift om vilket kontonummer det nya numret ersätter. 

Dessutom kan det hända att utbetalningen redan gjorts innan det nya kontonumret har uppdaterats i FPA:s system. 

Kontrollera i Kelmu om förmånen har betalats ut

Om utbetalningen av förmånen dröjer, ska du i förmånsdatatjänsten Kelmu kontrollera om förmånen redan har betalats ut. Om förmånen ännu inte betalats ut, kan du kontrollera de månatliga utbetalningsdagarna på vår webbplats, fpa.fi. Om förmånen betalas per dag, såsom arbetslöshetsförmåner eller sjukdagpenning, kan du kontrollera utbetalningsdagen från det beslut som kunden fått. Om förmånen borde vara betald men inte syns i Kelmu, ska du ringa FPA:s servicenummer för myndigheter.

Om förmånen har betalats, kan du kontrollera i Kelmu om betalningen grundar sig ett betalningsyrkande från kommunen. Använd kundens personbeteckning för att söka fram de betalningsyrkanden som registrerats för kunden ifråga. Betalningsyrkandena visas enligt förmån när du väljer Övriga förmåner. Genom att klicka på det ursprungliga betalningsyrkandet ser du till vilket konto FPA har betalat förmånen. 

Om det inte finns något betalningsyrkande, grundar sig betalningen antagligen på en överenskommelse mellan kommunen och kunden. I Kelmu kan du i det här fallet endast kontrollera kontonumret från betalningar av grundläggande utkomststöd. Vid betalningar av andra förmåner framgår inte kontonumret. Då kan kontonumret kontrolleras hos kommunen, socialväsendets egna system eller genom att ringa FPA:s servicenummer för myndigheter.

För att kunna använda förmånsdatatjänsten måste den anställda ha tillräckliga rättigheter att få uppgifter. För att kunna logga in behöver du ett verktyg med stark elektronisk autentisering och tillräckliga Suomi.fi-fullmakter. Läs mer om förmånsdatatjänsten Kelmu och Suomi.fi-fullmakter.

Det lönar sig att styra betalningen från kommunen till välfärdsområdet

Om betalningen har styrts till kommunens konto rekommenderar vi att kommunen och välfärdsområdet kommer överens om betalning till välfärdsområdets konto. Om FPA märker ett fel i utbetalningen, korrigeras felet så fort som möjligt i samarbete med välfärdsområdena och kommunerna. Det viktigaste är att samarbeta för att se till att kunderna får det som de behöver.

Kontakta FPA så fort som möjligt om kundens betalning inte har gått in på rätt konto och saken kräver åtgärder av FPA. Dessutom är det viktigt att välfärdsområdet meddelar rätt kontonummer och rätta kontaktuppgifter till FPA, så att nästa betalning styrs rätt.

Ta kontakt genom att skicka skyddad epost till adressen etuusmaksut@kela.fi. Ge meddelandet rubriken HVA-tilinumerovirhe och skriv i meddelandet

  • vad felet gäller, det vill säga om
    • du inte vet vems betalning kommit till kontot
    • kundens förmån betalats till fel konto
    • kundens förmån inte betalats till rätt konto
  • till vilket konto betalningen gått
  • rätt kontonummer.

Så här skickar du skyddad e-post till FPA.

Läs mer

Senast ändrad 29.12.2022