Är det något du funderar på kring din klients ansökan om handikappför-måner? En bra utredning om klientens vardag hjälper FPA att avgöra ärendet | Aktuellt | FPAGå till innehållet
Artikel

Är det något du funderar på kring din klients ansökan om handikappförmåner? En bra utredning om klientens vardag hjälper FPA att avgöra ärendet

Publicerad 29.7.2025

 

Många yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården hjälper i sitt arbete klienter när de ansöker om handikappförmåner eller vårdbidrag för pensionstagare. För att FPA ska kunna avgöra ärendet är det väsentliga dock inte att klienten skickar in just ett läkarutlåtande C. Det viktigaste är att det av den medicinska utredningen framgår alla de uppgifter som behövs. 

6 fakta om medicinska utredningar och ansökan om handikappbidrag

  1. Utredningens form är inte avgörande. För att avgöra en ansökan om handikappförmåner förutsätts inte ett visst slags utlåtande, till exempel ett läkarutlåtande C. Det viktigaste är att det av den medicinska utredningen framgår alla de uppgifter som behövs för att kunna avgöra ärendet. Det kan räcka med ett läkarutlåtande B eller en sjukjournal.
  2. Diagnosen avgör inte ensam rätten till förmånen. Enbart en diagnos ger inte rätt till handikappbidrag eller vårdbidrag. FPA bedömer hur mycket sjukdomen eller funktionsnedsättningen påverkar klientens funktionsförmåga och vardag. Åldern är också bara en bakgrundsfaktor – viktigare är klientens behov av hjälp, handledning och tillsyn.
  3. Hur man beskriver vardagen i ansökan är minst lika viktigt som läkarutlåtandet. Det lönar sig att skriva ärligt och konkret om hur sjukdomen eller funktionsnedsättningen påverkar vardagen – inte enbart under ”goda dagar” utan också då när man har minst ork eller funktionsförmåga. Uppmuntra klienten att berätta till exempel hurdana saker hen behöver stöd med, hur ofta hen behöver stöd och hur mycket stöd hen behöver.
  4. Ansökan om fortsatt utbetalning av en förmån ska helst lämnas in tillsammans med läkarutlåtandet, om det är möjligt. För många kunder är det viktigt att förmånen fortsätter utan avbrott. Behandlingen av en ansökan om fortsatt utbetalning av en förmån går snabbare om ansökan och läkarutlåtandet lämnas in samtidigt. Alltid lyckas det inte, vilket är förståeligt, men om man lämnar in dem tillsammans underlättar det handläggningen av ärendet. Man kan ansöka om fortsatt utbetalning av en förmån sex månader efter att den föregående förmånsperioden upphört, så det är inte bråttom, även om utlåtandet kommer senare.
  5. Man kan be om mer tid för att lämna in bilagor. Om klienten inte hinner få ett läkarutlåtande inom utsatt tid kan du uppmana hen att be om tilläggstid för inlämning av utredningarna. Detta är ofta ett bättre alternativ än att FPA meddelar ett nekande beslut och man låter ärendet gå till ny behandling. Om ärendet behandlas på nytt finns det inte någon garanti om att förmånen kommer att beviljas i det nya beslutet.
  6. Samarbete och handledning som ges av yrkeskunniga inom social- och hälsovården underlättar ansökningsprocessen. Yrkeskunniga personer inom social- och hälsovården spelar en viktig roll när det gäller att stödja klienten. Att instruera klienterna att ansöka om rätt förmåner, konsultera läkare och uppmuntra klienterna att komplettera sina ansökningar kan höja kvaliteten på ansökningarna och minska antalet onödiga beslut.

Läs mer

 

Senast ändrad 29.7.2025