E-tjänsten för hyresvärdar övergår till elektroniska meddelanden
Från och med början av 2026 levereras handlingar från FPA i första hand elektroniskt till dem som använder e-tjänsten för hyresvärdar. Hyresvärden behöver inte längre ge ett separat samtycke till att pappersposten slopas.
FPA:s beslut och brev levereras i fortsättningen utan separat samtycke endast elektroniskt till e-tjänsten för hyresvärdar. Slopandet av pappersposten gäller hyresvärdar som loggar in i e-tjänsten och har uppgett sin e-postadress eller sitt telefonnummer. Ändringen träder i kraft hos FPA 15.1.2026.
Hyresvärden får en avisering om en ny handling via e-post eller sms från FPA. Handlingen kan genast läsas i e-tjänsten, vilket gör det snabbare och enklare att uträtta ärenden.
Det är möjligt att återgå till papperspost
Hyresvärden behöver inte göra någonting med anledning av förändringen. Däremot kan hyresvärden välja att återgå till papperspost genom att meddela detta i e-tjänsten.
Hyresvärdar som inte använder e-tjänsten får också i fortsättningen handlingar från FPA som papperspost.
Hyresvärdarna hade redan på hösten 2025 möjlighet att avstå från papperspost genom att ge sitt samtycke i e-tjänsten. Från och med början av 2026 behövs inte längre samtycke.
Alla myndigheter börjar år 2026 i första hand leverera brev elektroniskt när lagen om prioritering av elektronisk delgivning träder i kraft. Den exakta tidpunkten fastställs när riksdagsbehandlingen fortskrider.
E-tjänsten för hyresvärdar
FPA:s e-tjänst för hyresvärdar är avsedd för alla hyresvärdar vars hyresgäster får förmåner från FPA. Hyresvärden kan vara ett företag, en organisation, en förening, ett välfärdsområde, en kommun eller en privatperson.
I e-tjänsten kan hyresvärden lämna de uppgifter som FPA behöver för utbetalning av stöd. Hyresvärden kan också ansöka om realisering av hyresgaranti.