Användarvillkor för tidsbokningssystem
I FPA:s tidsbokningssystem kan du boka en telefontid hos FPA. För att logga in behövs stark autentisering: nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
Privatpersoner
Kunden kan kontrollera eller avboka en tid som FPA eller en samarbetspartner har bokat.
Samarbetspartner
En samarbetspartner till FPA, till exempel en anställd inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården, kan boka en tid för sin kund om hen har den behövliga Suomi.fi-fullmakten och om organisationens FO-nummer har registrerats hos FPA. Samarbetspartnern kan också kontrollera eller avboka en tid, men inte ändra den.
Samarbetspartnern får endast sköta ärenden för personer som har gett sitt samtycke till ärendehanteringen och behandlingen av deras uppgifter. Genom att godkänna villkoren intygar samarbetspartnerns representant att hen har kundens samtycke.
För att använda systemet behöver samarbetspartnern kundens personbeteckning. Av kunduppgifterna visas namn, telefonnummer och e-postadress, om de finns registrerade. I samband med bokningen ska samarbetspartnern säkerställa att uppgifterna fortfarande stämmer. Om kunden har spärrmarkering visas inga kontaktuppgifter. Uppgifter om kundens förmåner hanteras inte i systemet.
Behandling av personuppgifter
När du börjar använda tidsbokningssystemet ger du FPA, i egenskap av personuppgiftsansvarig, tillstånd att samla in, registrera och spara dina personuppgifter från inloggningen. Uppgifterna sparas endast som logguppgifter för bokningen och syns inte för kunden.
De uppgifter som registreras är den inloggade användarens namn och personbeteckning. För samarbetspartner sparas dessutom organisationens kontaktuppgifter, såsom e-postadress och telefonnummer.
Med hjälp av dessa uppgifter kan FPA vid behov utreda vem som har skött kundens ärenden och ändrat uppgifter.
Genom att gå vidare till tidsbokningssystemet förbinder du dig att följa FPA:s användarvillkor och att hantera personuppgifter omsorgsfullt. Efter användningen ska du logga ut ur systemet.