Boka tid för din kund | Samarbetspartner | FPAGå till innehållet

Varning för bluffmeddelanden i FPA:s namn Läs mer

Avbrott på kela.fi webbplatsen 16.12 kl. 6–8 Läs mer

Boka telefontid för din kund

Om din kund behöver hjälp med att sköta sina ärenden hos FPA kan du boka en telefontid åt kunden. Det lönar sig också att boka en tid om kunden behöver tolkning.

När du bokar en telefontid ringer vi kunden vid den avtalade tidpunkten. Samtalet är kostnadsfritt för kunden.

När kan du boka en tid?

Du kan boka en tid om du har kundens tillstånd och personbeteckning.

Tidsbokningssystemet kan användas av samarbetspartner som FPA har godkänt som användare.

För bokningen behöver du Suomi.fi-fullmakten Boka tid för att uträtta ärenden gällande socialskyddsförmånerBegär fullmakten av din organisation.

Så här bokar du en tid

  1. Identifiera dig i tjänsten med dina personliga nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett certifikatkort. Välj Sköt arbetsrelaterade ärenden och välj den organisation du företräder. 
  2. Boka en tid med lämplig längd. Boka 15 minuter endast för ett kort ärende. Om kunden har flera saker som behöver utredas, boka en längre tid.

    Om kunden behöver tolk anger du det i bokningen.  Boka då minst 30 minuter. Tider med tolkning förlängs automatiskt med ytterligare 15 minuter. Om du till exempel bokar 30 minuter blir den totala tiden 45 minuter. 
  3. Ange vad bokningen gäller i fältet Mer information .

På kundens begäran kan du även kontrollera eller avboka tider i tjänsten. 

Boka endast tid för en kund åt gången. Logga ut och logga in på nytt innan du bokar tid för nästa kund.

Boka en telefontid för din kund

Logga in

Vanliga frågor om tidsbokning

För att kunna göra en tidsbokning behöver samarbetspartnern Suomi.fi-fullmakten ”Boka tid för att uträtta ärenden gällande socialskyddsförmåner”. Fullmakten ska sökas i tjänsten Suomi.fi-fullmakter.

Om du representerar ett företag eller är enskild näringsidkare ska du ansöka om fullmakt åt dig själv eller ge fullmakt till andra anställda i företaget. Läs mer om att ge fullmakt som företag eller samfund (Suomi.fi).

Om du representerar en kommun, stiftelse eller motsvarande organisation, be om fullmakten av din chef eller den person som tar hand om Suomi.fi-fullmakter i din organisation. Organisationen ska göra en fullmaktsansökan för att registrera fullmaktsrätt åt dem som befullmäktigar andra anställda. Läs mer om att göra en fullmaktsansökan (Suomi.fi).

Tidsbokningssystemet kan användas av samarbetspartner som FPA har godkänt som användare. Detta förutsätter att FPA har ett aktivt samarbete med samarbetspartnern i fråga i ärenden som gäller kundernas sociala trygghet.

FPA lagrar organisationens namn och FO-nummer i tidsbokningssystemets register. FPA för in kommunernas och samkommunernas FO-nummer automatiskt i registret, men andra organisationer måste själva begära att få sitt FO-nummer infört.

Om du vill lägga till din organisation i registret eller om du får ett meddelande att organisationen inte har rätt att använda systemet, ska du skicka ett meddelande per skyddad e-post till adressen tekninentuki@kela.fi. Skriv som rubrik: Kelan ajanvarausjärjestelmän rekisteri.

Ange följande uppgifter i ditt meddelande:

  • organisationens FO-nummer
  • organisationens namn
  • motivering för användning av tidsbokningssystemet
  • kontaktpersonens namn
  • organisationens eller kontaktpersonens kontaktuppgifter.

FPA för in din organisation i registret. Du får ett meddelande när det är gjort.

Om du vill att organisationen ska tas bort ur registret kan du be om det med ett meddelande till samma e-postadress.

När du börjar använda tidsbokningssystemet ger du FPA, i egenskap av personuppgiftsansvarig, tillstånd att samla in, registrera och spara dina personuppgifter från inloggningen. Uppgifterna sparas endast som logguppgifter för bokningen och syns inte för kunden.

De uppgifter som registreras är den inloggade användarens namn och personbeteckning. För samarbetspartner sparas dessutom organisationens kontaktuppgifter, såsom e-postadress och telefonnummer.

Med hjälp av dessa uppgifter kan FPA vid behov utreda vem som har skött kundens ärenden eller ändrat uppgifter.

Om det finns uppgifter om en kund i FPA:s register kan samarbetspartnern efter att ha loggat in se

  • kundens namn
  • kundens telefonnummer
  • kundens e-postadress
  • datum och klockslag för tidigare bokningar samt uppgift om var man bokat tid.

Om kundens telefonnummer eller e-postadress inte finns i FPA:s register är de här fälten tomma. I så fall ska samarbetspartnern meddela dessa uppgifter i samband med tidsbokningen. Kundens telefonnummer är den enda obligatoriska kontaktuppgiften.

Om kunden har en spärrmarkering visas inga kontaktuppgifter.

Tyvärr kan samarbetspartner inte boka en tid för sin kund till FPA:s serviceställe. Om det är nödvändigt för kunden att besöka servicestället kan du ringa FPA:s myndighetslinje och be FPA:s arbetstagare att boka tid till servicestället. De flesta ärenden går ändå att sköta per telefon.

Effekterna av kriget i Ukraina

Läs svaren på vanliga frågor gällande kriget i Ukraina och FPA-förmånerna.

Läs svaren
Senast ändrad 15.12.2025