Det här är webbplatsen fpa.fi på lätt svenska. Här står det viktigaste om stöden från FPA. Mer information
FPA:s kundservice
På nätet
På FPA:s webbplats hittar du information. Där kan du också sköta många ärenden som gäller FPA:s stöd.
Du kan ställa frågor och få råd på forumet Fråga FPA.
Använd räknarna på FPA:s webbplats för att räkna ut hur mycket du kan få i stöd.
I FPA:s e-tjänst (inte på lättläst) är det tryggt att sköta sina ärenden. Man måste logga in i e-tjänsten med bankkoder eller mobil-ID. När du har loggat in kan du
- ansöka om olika stöd som FPA betalar
- skicka bilagor
- ansöka om att omfattas av den finländska sociala tryggheten, om du har flyttat från utlandet till Finland
- se om FPA har behandlat din ansökan
- meddela förändringar
- be att en förmån dras in.
Per telefon
Du kan sköta nästan alla dina FPA-ärenden också per telefon. FPA:s telefonservice är öppen vardagar 9–16.
Servicenumren är:
- Boende 020 692 230
- Pensioner 020 692 222
- Internationella situationer 020 634 0300
- Rehabilitering och handikappbidrag 020 692 225
- Studier och värnplikt 020 692 229
- Indrivning 020 634 4940
- Sjukdom och kort 020 692 224
- Utkomststöd 020 692 227
- Kunder med sekretessmarkering 020 635 3500
- Arbetslöshet 020 692 230
- Föräldraskap 020 692 226
På ett serviceställe
Sök närmaste serviceställe på FPA:s webbplats (inte på lättläst). Där hittar du också öppettiderna.
Med tidsbokning
Du kan boka tid till telefonservicen eller servicestället. Boka tid om det har skett en stor förändring i ditt liv eller om ditt ärende är invecklat.
Boka tid på FPA:s webbplats (inte på lättläst).
Behöver du tolk?
Om du behöver en tolk när du ska sköta dina ärenden, kontakta FPA eller se närmare information på FPA:s webbplats (inte på lättläst).