FPA:s kundservice

På nätet

På FPA:s webbplats hittar du information. Där kan du också sköta många ärenden som gäller FPA:s stöd.

Du kan ställa frågor och få råd på forumet Fråga FPA.

Använd räknarna på FPA:s webbplats för att räkna ut hur mycket du kan få i stöd.

I FPA:s e-tjänst (inte på lättläst) är det tryggt att sköta sina ärenden. Man måste logga in i e-tjänsten med bankkoder eller mobil-ID. När du har loggat in kan du

  • ansöka om olika stöd som FPA betalar
  • skicka bilagor
  • ansöka om att omfattas av den finländska sociala tryggheten, om du har flyttat från utlandet till Finland
  • se om FPA har behandlat din ansökan
  • meddela förändringar
  • be att en förmån dras in.

Per telefon

Du kan sköta nästan alla dina FPA-ärenden också per telefon. FPA:s telefonservice är öppen vardagar 9–16.

Servicenumren är:

  • Boende  020 692 230
  • Pensioner  020 692 222
  • Internationella situationer  020 634 0300
  • Rehabilitering och handikappbidrag  020 692 225
  • Studier och värnplikt  020 692 229
  • Indrivning  020 634 4940
  • Sjukdom och kort  020 692 224
  • Utkomststöd  020 692 227
  • Kunder med sekretessmarkering  020 635 3500
  • Arbetslöshet  020 692 230
  • Föräldraskap  020 692 226

På ett serviceställe

Sök närmaste serviceställe på FPA:s webbplats (inte på lättläst). Där hittar du också öppettiderna.

Med tidsbokning

Du kan boka tid till telefonservicen eller servicestället. Boka tid om det har skett en stor förändring i ditt liv eller om ditt ärende är invecklat.

Boka tid på FPA:s webbplats (inte på lättläst).

Behöver du tolk?

Om du behöver en tolk när du ska sköta dina ärenden, kontakta FPA eller se närmare information på FPA:s webbplats (inte på lättläst).