Kundservice - lättläst | Lättläst | FPAGå till innehållet

FPA:s kundservice

På nätet

Du kan läsa om FPA:s stöd på lättläst svenska på FPA:s sidor på lättläst svenska.

Använd räknarna på FPA:s webbplats för att räkna ut hur mycket du kan få i stöd.

I FPA:s e-tjänst (på standardspråk) är det tryggt att sköta sina ärenden. Man måste logga in i e-tjänsten med bankkoder eller mobil-ID. När du har loggat in kan du

  • ansöka om olika stöd som FPA betalar
  • skicka bilagor
  • ansöka om att omfattas av den finländska sociala tryggheten, om du har flyttat från utlandet till Finland
  • se om FPA har behandlat din ansökan
  • meddela förändringar
  • be att en förmån dras in.

Per telefon

Du kan sköta nästan alla dina FPA-ärenden också per telefon.

FPA:s telefonservice är öppen från måndag till fredag klockan 9–16. Telefonservicen för internationella situationer och indrivningscentret är öppen bara klockan 10–15.

Servicenumren är:

  • Boende  020 692 230
  • Pensioner  020 692 222
  • Internationella situationer  020 634 0300
  • Rehabilitering och handikappbidrag  020 692 225
  • Studier och värnplikt  020 692 229
  • Indrivning  020 634 4940
  • Sjukdom och kort  020 692 224
  • Utkomststöd  020 692 227
  • Kunder med spärrmarkering 020 635 3500
  • Arbetslöshet  020 692 230
  • Föräldraskap  020 692 226

På ett serviceställe

Sök närmaste serviceställe på FPA:s webbplats (på standardspråk). Där hittar du också öppettiderna.

Med tidsbokning

Du kan boka tid till telefonservicen genom att ringa eller boka tid på FPA:s webbplats (på standardspråk).

Boka tid om det har skett en stor förändring i ditt liv eller om ditt ärende är invecklat.

Behöver du hjälp?

Om det är svårt att sköta ärenden på nätet, kan du få hjälp med det. Läs mer om digitalt stöd (på standardspråk).

Du kan ge lov åt en annan person att sköta dina FPA-ärenden. Läs mer om att sköta ärenden för en annan (på standardspråk).

Om du inte kan finska, svenska eller engelska, kan du få tolk. Läs mer om tolkning (på standardspråk).

Vad tycker du om sidan?