Mitä eläkettä voit saada? | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Eläkkeet

Eläkkeitä voi saada työeläkelaitoksista ja Kelasta. Työeläkelaitokset maksavat työeläkettä. Se perustuu palkkaan ja muihin työtuloihin. Jos työeläke on pieni, voit saada eläkettä myös Kelasta.

Työeläkelaitokset ja Kela maksavat eläkkeitä kolmenlaisessa tilanteessa. Voit saada eläkettä, kun saavutat eläkeiän. Ennen eläkeikää voit saada eläkettä työkyvyttömyyden tai työttömyyden perusteella. Lisäksi voit saada perhe-eläkettä, jos omaisesi kuolee.

Alla olevaan kuvaan on koottu eläkkeet ja sen vaihtoehdot eri tilanteissa.

Eläkejärjestelmä koostuu kahdesta osasta, työeläkelaitosten maksamista työeläkkeistä ja Kelan maksamista eläkkeistä. Eläke-etuuksia maksetaan työkyvyn heiketessä, eläkeiän täyttyessä ja omaisen kuollessa.

Eläkkeen lisäksi voit saada Kelasta

  • lapsikorotusta
  • eläkkeensaajan asumistukea
  • eläkettä saavan hoitotukea
  • rintamalisää ja ylimääräistä rintamalisää
  • toimeentulotukea.

Työeläke

Suurin osa eläkkeistä on työeläkkeitä. Työeläke kertyy, kun olet töissä ja saat palkkaa.

Työeläkkeitä hoitavat työeläkelaitokset, joita on useita.

Sinä ja työnantajasi olette maksaneet työvuosiesi aikana työeläkemaksuja. Eläkkeesi määrä riippuu siitä, kuinka paljon olet ansainnut työvuosiesi aikana.

Yksityinen yrittäjä on maksanut eläkemaksuja eläkeyhtiöön, jonka hän on valinnut.

Maatalousyrittäjä on maksanut eläkemaksuja omaan eläkelaitokseensa, Melaan.

Työeläkkeistä saat tietoa

Kansaneläke

Jos et saa työeläkettä tai se on pieni, Kela maksaa sinulle kansaneläkettä.

Voit saada kansaneläkkeen täyden määrän vain, jos saat työeläkkeitä alle 66 euroa kuukaudessa. Jos saat työeläkkeitä enemmän, kansaneläke on pienempi tai et saa sitä ollenkaan.

Kansaneläkkeen täysi määrä on noin 787 euroa kuukaudessa. Jos sinulla on avopuoliso tai aviopuoliso, kansaneläkkeen täysi määrä on noin 703 euroa kuukaudessa.

Kansaneläke voi olla pienempi, jos olet ottanut vanhuuseläkkeen varhennettuna eli ennen 65 vuoden ikää.

Kansaneläke voi olla pienempi myös silloin, jos olet asunut ulkomailla. Jos muutat ulkomaille, kansaneläkkeesi maksu voi keskeytyä.

Kysy Kelan palvelunumerosta, miten ulkomailla asuminen tai ulkomaille muutto vaikuttaa kansaneläkkeeseen. Palvelunumero on 020 634 0200.

Kansaneläkettä pienentävät

  • työeläke
  • muut eläkkeet ja korvaukset, joita saat.

Kansaneläkettä eivät pienennä

  • puolison tulot
  • lapsen hoitamisen ajalta kertynyt eläke
  • opiskelun ajalta kertynyt eläke
  • työkyvyttömyyseläkkeen kertakorotus.

Kelan eläkkeistä ja työeläkkeistä menee veroa.

Kansaneläkkeen tulorajat

Voit saada kansaneläkettä, jos muut eläketulosi ja korvaukset ovat pienemmät kuin seuraavat tulorajat:

  • noin 1 455 euroa kuukaudessa, jos sinulla on avopuoliso tai aviopuoliso
  • noin 1 624 euroa kuukaudessa, jos asut yksin.

Tulorajat tarkoittavat bruttotuloja eli tuloja, joista ei ole vähennetty veroa.

Tulorajat voivat olla pienemmät, jos olet asunut ulkomailla. Tulorajat voivat olla joissain tilanteissa myös suuremmat.

Kela tekee päätöksen kansaneläkkeestäsi vasta sitten, kun on selvillä, kuinka paljon saat muita eläkkeitä.