Vanhuuseläke
Vanhuuseläke voi olla työeläkettä, kansaneläkettä tai molempia.
Jos vanhuuseläkkeesi maksetaan kansaneläkkeenä, se alkaa 65 vuoden iässä.
Jos olet asunut tai työskennellyt ulkomailla, vanhuuseläkkeen määrä voi jäädä pieneksi. Saatat kuitenkin saada eläkettä ulkomailta.
Lue lisää vanhuuseläkkeen hakemisesta (yleiskielellä).
Eläkkeelle aikaisemmin
Jos sinulla on oikeus kansaneläkkeeseen, voit päättää, otatko sen etukäteen eli ennen kuin täytät 65 vuotta. Tätä kutsutaan varhennetuksi vanhuuseläkkeeksi.
Jos olet syntynyt ennen vuotta 1962, voit ottaa varhennetun vanhuuseläkkeen aikaisintaan 64-vuotiaana.
Varhennettu eläke on pysyvästi pienempi kuin kansaneläke, joka alkaa 65 vuoden iässä. Eläke pienenee 0,4 prosenttia jokaiselta kuukaudelta, jolla aikaistat sitä. Kannattaa selvittää etukäteen, minkä suuruinen varhennettu vanhuuseläke olisi.
Eläkkeelle myöhemmin
Sinun ei tarvitse hakea eläkettä vielä 65-vuotiaana. Voit siis lykätä eli siirtää myöhemmäksi eläkkeen alkamista. Se korottaa eläkettä. Eläke suurenee 0,6 prosenttia jokaiselta kuukaudelta, jolla siirrät sitä myöhemmäksi.
Työttömyys ja eläke
Jos olet pitkään työtön ja lähellä eläkeikää, voit joissakin tilanteissa päästä eläkkeelle jo 64‑vuotiaana. Tämä koskee sinua, jos olet syntynyt ennen vuotta 1962.
Voit saada tätä eläkettä
- jos olet saanut peruspäivärahaa lisäpäiviltä ja saat nyt yleistukea
- jos saat ansiopäivärahaa lisäpäiviltä.
Tämä ei ole sama asia kuin varhennettu vanhuuseläke. Siksi eläkkeesi ei pienene, vaikka se alkaa ennen 65 vuoden ikää.
Jos et hae eläkettä, voit saada työttömyystukea siihen asti, kun täytät 65 vuotta.